Omkostnader vid jourplacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är inte kontrakterade jourhem och vill ej så vara i dagsläget. Men vid jourplaceringar är det ju just "jour" vilket innebär att man kan ha ett barn/ungdom på trappan med möjligen en väska med sig.

Vad är normalt basbehov för kläder?

Känner att jag blir ifrågasatt varje gång när jag ska beskriva behovet. Basbehov i min värld är det man behöver som vardagskläder för en till två veckor samt gympakläder till idrotten samt ytterkläder och skor för årstiden. Är det för mycket begärt att socialnämden ska bekosta det?

Vi får höra att det ska gå från omkostnadsersättningen men om ett barn bara stannar 1-2 månader så är ju inte kostnaden täckt. Det känns inte rätt att utrusta barn efter barn basmässigt som sedan går till ett familjehem eller åter till hemmet med full mundering som vi bekostat från omkostnadsersättningen och mer därtill. Vi har ju då inte heller fått någon kostnadstäckning för resterande utgifter som exv mat,fickpengar, bilresor, julklappar, födelsedagspresenter mm mm ja, ni vet....än mindre har vi någon möjlighet att lägga undan till semesterresor eller annat kul längre fram om barnet skulle stanna längre eftersom vi börjar på minus så att säga.

Vill inte betraktas som girig på något sätt men detta känns inte rätt.
 
Hej! När vi var jourhem hette det från placerande kommun att omkostnaden skulle räcka till att komplettera med någon/några T-shirts och kanske lite underkläder. Ev ytterligare saknade klädesplagg stod kommunen för.

Tycker att kommunen utnyttjar er om ni inte har en påtagligt högre omkostnad än rekommendationen. Kom i håg att omkostnad över 150% för barn <12 år och 170% för tonåringar måste specas skriftligt av kommunen för att ni inte ska åka på att betala mer skatt än på de första 5000 kr/år.

Ska ni verkligen fortsätta med denna kommun?

Mama :roll:
 
Tack för svar! Det stärkte ryggen lite.

Har ju läst allt jag kan hitta om detta men det är inte så många med just vårt uppdragsupplägg.

Omkostnadsersättningen är enligt rekommendationen men det som är lite svårt att tolka är just rekommendationen i kombination med att vara icke kontrakterad familjehem. Å ena sidan är man jour men å andra sidan tolkas man som familjehem. Hamnar då mitt emellan och det var därför jag undrade om mina krav på betald basutrustning är orealistiska men nu ser jag ju att jag inte är det och kommer därför att stå på mig extra denna gång!

Det är ju till barnet som pengarna går och blir det minus så drabbas alla i familjen - vilket inte är rätt. Har alltid sparat alla kvitton för att kunna ha ryggen fri om någon tror något annat. Sedan är det ju bara att läsa Konsumentverkets hushållskostnadsberäkning vad en ungdom beräknas kosta per månad löpande exkl. boende, resor etc så kan man ju snabbt räkna ut att det inte går ihop om första basinköpen ska tas från omkostnadsersättningen.

Kram på er!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp