organisation eller kommun?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi tänker bli mer aktiva för att få fler lånebarn. Det barn vi har, har vi fått genom kommun. Vi har vänner som gått via organisation. Vad vi kan konstatera är att vi stått ganska ensamma kring de problem som uppstått kring barnet. Våra vänner har däremot fått mycket hjälp och stöd kring ett barn som haft problem av annan art än vårt barn, men som ändå inte egentligen haft det så mycket krångligare än vad vi haft.

Nu undrar jag hur vi ska göra. Organisationen finns i samma kommun som vi tänkt anmäla vårt intresse i. Kan man anmäla sig på båda ställen? Är det alltid så att barnen som fördelas av organisationen har grövre problem än kommunens "direktbarn". Min erfarenhet säger inte det. Vad säger ni?

När man ser de annonser kommuner har till barn verkar det vara oerhört många ADHD-barn. Dessa behöver mycket struktur och kan vara svåra att passa till en familj som vår där aktiviteter och engagemang styr vår vardag och kräver flexibilitet. Var går gränsen undrar jag ibland för de barn som organisationer får ta över. Vilka är svårigheterna som är så mycket större än de kommunerna själva "klarar av"? Borde inte nästan alla familjehem behöva det stöd en organisation kan ge?

Lite förvirrade tankar från mig. Kanske någon kan svara på detta snurr?
 
det varierar ju självklart från kommun till kommun (och även inom kommunen) hur mycket handledning man får. Vi har en fantastiskt kontakt med våran kommun", inget mer att önska för oss. MEN vi har varit med om en kommun som var sämre än sämst, värre än värst. Genom org är det nog mer konstant och inte lika varierande vilken hjälp man får. Om en större kommun som även placerar själva går via org så är ju de placeringarna tyngre än de som de själva placerar. Kommunen går nog genom org för att de själva inte hittar familjehem de flesta ggr och därför är det ofta tyngre uppdrag. Men sedan finns det ju kommuner som inte har egna familjehem utan alltid går genom org. Det bästa (säkraste) är att gå på rekomendation och höra ordentligt med kommunen vilken hjälp och handledning ni kan få.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp