Polskt pass knäcker mig

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har kommit till den punkten då jag måste prata av mig för att kunna fortsätta. Ingen förutom min familj och mina vänner förstår vilken uppoffring jag/vi gjort.

Vi älskar resa. Vi reser hela familjen en eller två gånger om året. Detta har vi alltid gjort. Jag brukade resa jorden runt med mina förädrar.
Detta visste socialtjänsten när de placerade en 7 årig pojke i vår familj. De sa att vi snart skulle få hans pass. Men han hade inget pass. Han har aldrig haft. Han är polsk medborgare. Socialtjänsten har sagt att hans pass är ingen prioritet.
Men för oss är det.

Vi känner oss fångade i Sverige och kan inte leva samma liv som vi gjorde tidigare. Resorna var årets höjdpunkt för hela familjen. Nu tvingas vi dela på oss om vi ska resa. Det vill vi inte. Vi är en familj.

Jag undrar vad som finns att göra för att ge en polsk pojke ett pass så att han kan resa med sitt familjehem?
 
Önskar att jag kunde hjälpa er men det kan jag tyvärr inte.
Vi har också suttit fast, blev utskällda till max av en bio när vi kryssat till Finland 36h!!!
Hade det varit en svensk kille under LVU kunde soc gått in och hjälpt dig med pass.
Det fick vi när vår ena :angel: bio vägrade.
Men hur det fungerar med utländskt medborgarskap vet jag inte.
Kan du själv kolla med polska ambassaden?

Det är svagt av soc att lova och sedan inte hålla det!
Vi har numera som krav att få pass till :angel: innan placering, annars får de leta på annat håll!
 
Tycker ni ska kräva en kontaktfamilj där han får vara när ni reser alternativ någon som kille känner som kan bo hos er som avlösare, naturligtvis så får soss stå för lönen åt avlösaren/kontaktfamiljen klarar dom inte att ordna pass till eran placering fast dom visste att ni tycker om att resa så får dom lösa problemet!
Man ska inte ge upp hela sitt liv utan man måste få fortsätta leva normalt.

Lycka till
 
Vi sitter i samma sits !!! Tyvärr!!! I 4.5 pr har vi varit fast i Sverige... Vår placering är utländsk medborgare o fram till för 3 månader sedan hade barnet inte ens uppehållstillstånd - trots att det skulle beviljas bara biologisks föräldrarna ansökte om det-men det struntade dem i.... Vi for, liksom ni , utomlands 1-2-3 ggr per år plus alla resor i v till min bror som bor 2 mil bort- i grannlandet.... O dit gick egentligen inte vi ta barnet då det inte ens hade uppehållstillstånd . ( men det gjorde vi ändå- måste ju kunna hälsa på hos dem- o det visste soc om) för vårt soc är inte heller pass prioriterat .... "Inte just nu " har det hetat i 4.5 år..... O så fortsätter det- för biologisk mamma vägrar skriva på gör pass- troligen för att sätta käppar i hjulen för oss. Det är bara det att barnet som blir allt äldre själv vill ut o resa.... Soc har sen länge sagt att de kan godkänna ett pass i föräldrarnas ställe- men då måste barnet ha uppehållstillstånd först. I somras fick en soc.sekr tjatat så på föräldrarna att det skulle ordnas vilket nu beviljats. Vi fortsätter vår kamp m passet ..... O hoppas att den precis nytillsatta soc .sekr har lite pondus o hjälper oss m passfrågan..... Vår fam.hemsSekr som utredde oss t familjehem säger att vi aldrig kommer kunna resa m barnet- för LVU gäller inte utomlands tycker det är ett svagt argument då andra barn m LVU rest m oss.... Denna fam.hemssekr visste om att vi brukar resa.... Varit ledsen i arg så många ggr pga detta.... Har inte så mkt mer råd att ge..... Än att ta kontakt m barnets ambassad i fråga hur nu kan gå tillväga.... Jag har ringt o pass kan ordnas - om bioföräldrarna skriver på eller soc ....
 
Prova med polska ambassaden , de kräver troligen födelsebevis, bio föräldras underskrift, giftas intyg om de är gifta, soc kan hjälpa er med det om de vill:)
Kämpa på och lycka till!
Avlösare är bra tillsvidare...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp