Rätt ersättningsnivå?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla forumvänner!

Nu skall jag fatta mig kort. Vi är ett familjehem som tycket att ersättningen vi får är för låg och undrar om vi är lurade helt enkelt. Det har varit många turer omkring ersättningar hit och dit samt olika förklaringar till varför vi inte skall få högsta ers.
Barnen har mycket traumatiska upplevelser enligt BUP.
Barnen vi har hos oss (2 barn) uppfyller följande kriterier enligt Sveriges kommuner och Lanstings Cirkulär där förhållanden som kan motivera en höjning av arvode är:

*starkt utagerande beteende: bråkig, impulsdriven, aggressiv
*starkt hämmat beteende: passiv, depressiv, ängslig, inbunden
*specifika skolproblem: skolk, anpassningsproblem, konflikter
* omfattande kontakter med sjukvården, barn- och ungdomspsykiatrin och myn-digheter
*omfattande kontakter med anhöriga eller andra närstående personer.

Vi är överens om de 4 första punkterna med våran handläggare, dock ej det sista.
Dessutom så är det mycket omfattande BUP kontakter.
Vi har även påtalat det ökade klädbehovet, sängkläder som behöver bytas nästan varje dag, bortslarvade kläder, skor som är förstörda redan efter 1 månad mm.

Vi har i dag lägsta omkostnadsers 3875 med barnbidraget inräknad och arvodet är näst högsta som är 8965 per barn totalt.

Vad är det för kriterier som gäller för högsta, är inte detta tillräckligt?
Snälla svara!
Mvh

Svårt det där med ersättningar.
Soc försöker ju alltid att komma så billigt undan som möjligt såklart. Allt verkar hänga på vad man själv kräver. Vi har haft flera placeringar och varje gång så säger de en låg summa i arvode och hade det inte varit för att vi kräver en högre så blir det det de säger.
Högsta är 10600 kr ca och vår soc började på runt 7000 kr i arvode och vi fick igenom det högsta när vi inte gick med på lägre.
Vet inte hur svårt det är att ändra såhär efteråt för er men det kan tänkas vara svårt anar jag om inte något nytt har tillkommit. Vad säger ni andra?

Det arvode ni fått är över medel om jag inte minns fel. Men enligt placeringens behov så anser jag det högsta och hoppas du kan få igenom det. Fundera ut vad du ska peka på för ett högre arvode.

Lycka till nu och stå på dig

Jag tycker nog att det verkar vara lågt med tanke på omfattningen av uppdraget.
Försök göra en uppställning löpande över en månad för att kunna "visa" på fakta.
Både vad gäller slitage och merarbete.

Vi hade en placering som slet oerhört på ALLT och hade inga problem att få höjt mitt i uppdraget när vi kunde påvisa behovet.
I samband med höjd omkostnad fick vi också höjt till högsta arvode p g a allt merarbete som blev.

Stå på er, det värsta som kan hända är att ni får ett nej..........

Hej!
Vi har också det lägsta arvode, men har nu efter 7 månader börjat förhandla om att få det förhöjt. Det är ett syskonpar vi har och båda har mycket sociala problem, och en massa andra problem. Vår soctant sa att alla hennes familjehem utom ett har det lägsta arvodet. Jag tycker det låter väldigt konstigt. De har erbjudit oss en summa som är mindre än första steget bland förhöjningarna. Vet inte om vi kommer att acceptera det än.

Vi fick näst högsta från början, både omk. plus arvode. Efter bara 2 månader framkom det HUR mkt. arbete osv. plac. kräver, varpå vi helt "enkelt" krävde mer ersättning för att fortsätta uppdraget. Det är INTE lätt, man vet ju inte om soc. likagärna kan välja att avsluta avtalet helt om man kräver för mkt. Nu har jag förstått att de inte gärna omplacerar ett barn som faktiskt fungerar i det familjehem det bor i, men man VET aldrig...
För oss var det egentligen inget annat som gällde, då denna placering är otroligt krävande på alla sätt och vis. Kräver tex. "passning" dygnet runt. Kan aldrig vara ensam...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp