Resa UTAN barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har under tre år försökt få ett pass till det placerade barnet- men än så länge inget i min hand. :bounce: .

Har nu börjat tröttna på tt vänta på tt åka utomlands och planerar att resa till värmen under en långweekend. Vi har barnvakt, mendet känns inte helt ok, med tanke på att Liten komemr vilja följa med.... :littlesad . Har ngn rest utan barn av detta pass-skäl eller andra skäl? Har idag tagit kontakt med soc för att förankra det hos dem, men de är sega med att svara på allt...
Kn de hindra oss frånatt resa utan barnet? Vi väljer weekend av det skälet att det då inteblir så mnga dagar. En vecka hade varit för många dgr för vår Liten, 3 dagar tror vi går bra.... emn det känns trist, för egentligen skulle ju Liten kunna följa med- om inte bio sagt nej till pass och soc varit så sega med sånt här!!!! (feghet?)
 
Är liten så pass stor att det går att vise era pass och förklara att ,man måste ha ett sånt för att kunna resa bort?
Att göra det till en spännande "resa" även för Liten, att det faktiskt är NI som missar nåt och låta Liten åka hemifrån först........
Lägg focus på Litens upplevelse helt enkelt!
Vi vände det så första gången våra barn var själva borta med barnvakt, att det var DERAS övernattning som var det "roliga", inte att vi skulle på partaj eller vad det nu var vi gjorde :angel :wink:
 
Hej!

Vi har vid två tillfällen åkt utan lånebarn, (det var två olika barn). Detta var pga att vår resa var bokad och att placeringen gjordes så tätt inpå resan att det var omöjligt att kunna få tag i både resa och pass. Man står då inför valet att avboka resan eller att lämna :angel: hemma. Vi valde det första med tanke på våra andra barna som hade sett fram emot att resa under lång tid. Våra soc.sekr var med på vårt resonemang och ordnade så och alternativa "barnpassare" under tiden. Visst kändes det, men i slutändan blev det till det bästa.

Kram Tre
 
Hej

Det är klart att ni ska åka. Lika naturligt som att biobarnen ibland inte fått följa med. Det är himla skönt att vara barnledig eller att umgås BARA med biofamiljen.

Att ni nu åker UTAN låne kanske sätter fart på soc. De kan FAKTISKT ta ett nämndbeslut på passhandlingar om det är ett LVU.
 
Trygga Rekan- det är lite vår tanke- att det kanske sätter fart på soc. Vi har i tre år PRATAT om tt vi längar utomlands..,men inte visat det i handling, kanske förändras det nu??!! Vi hoppas det. :angel .

Ni andra, skönt att läsa att andra gjort så att barn ej åkt med. För vårt bonusbarn är det kanske inte lätt att motivera att det ska bli spännande för Barnet att åka på tur, liten vill hänga med- och brukar alltid få det... då Liten är otorligt hemmakär och är lite känslig för att bli lämnad- även om det är mkt kännt fok som ska barnvakta...mamma är ändå mamma.... :wink: :smirk:

Men tre nätter ska nog gå bra, och Liten ska få vara i förskolan som vanligt och är nästan på hemmaplan. Det blir nog bra att resa- oavsett om det sätter fart på soc eller ej...men det är ju det vi önskar....
 
GMB

jag tror faktiskt att det blir nyttigt för er lilla, att ni åker och har ordnat det så fint med andra trygga vuxna. Att liten får upptäcka en positiv separation, ni kommer ju tillbaka och kanske med nya krafter och godis och presenter från annat land. liten får se hur glada ni blir att återse liten, till och med gladare än vanligt

NJUT NU AV RESAN..
 
Det blir ingen resa med familjen!!! Soc har sagt nej....olämpligt att resa iväg utan barnet nu då det är hemtagningsbegäran. Det var vad vi fick reda på. Så här sitter jag i huset med besvikna barn då jag får stanna hemmamed det pacerade barnet. Känns som jag vi är fångade , i klorna på socialtjänsten. I klorna på dålig svensk lagstiftning som inte kan trygga barns goda uppväxt. Ledsen. Besviken. Arg. Irriterad. :littlesad :cry: :bounce: :x

Finns det något vi kan göra??? :?
 
Återigen måste jag säga och de VILL ATT VI LEVER SOM VANLIGA FAMILJER :bounce:
Hur ska vi kunna leva som vanliga familjer när det är andra som avgör HUR VI SKA LEVA???

Har tyvärr inga tips men måste säga att jag förstår er besvikelse och frustration!
 
Fiaflopp- ja, det säger så fint att vi ska leva o vara som vanliga familjer...men som du så riktigt säger är det ju andra som avgör hur vi lever nu..... :bounce:

Även om du inte har några råd , är det skönt att få medkänslan....

Det är vid såna här tillfällen som vi undrar vad vi gett oss in på, och då vi är mitt i en hemtagning, ibland kan tänka de där förbjudna tankarna att de kan komma o hämta barnet. För vi vill leva ett fritt liv, vi vill känna oss fria. För det gör vi sannerligen inte nu.... :cry: :littlesad
 
Hej!

Vill du förklara varför Ni inte får pass till barnet?
Vi har under alla dessa år åkt med våra barn, utomlands.
Ställer inte föräldrarna upp på att skaffa pass, så har vi fått ett intyg att barnen är
placerade hos oss, och det har aldrig varit något problem.
Om socialtjänsten tror, eller ska tro, att vi är ett vanligt hem måste vi som familjehem
stoppa detta.
Vi är inga vanliga hem vi utför familjehemsvård, finns inga vanliga hem som blir toppstyrda av
soc förvaltningar och andra vuxna.
Jag vet inte hur länge ni har haft er placering, men anser inte er kommun att ni är värda en weekend, för att hämta kraft ork och för att få vara bara vuxen, då har de mycket att lära.
Det finns inget jobb, som man orkar, kan arbeta 24 timmar / 365 dagar per år, för vilka trygga vuxna blir vi då???
Jag fyller jämt om några månader då ska jag och min man fira det med en långweekend utomlands, 4 dagar då "vill" vi bara barnlediga och det måste kommunen ställa upp på.
Vi kommer med lösning för att göra det enkelt för dem.

Hoppas att det ordnar sig, för er // Vi måste få leva vuxenliv för att orka med vårt jobb // Lycka till
 
Ja, varför får vi ine åka varken med eller utan barn....

Jo, barnet har bott här i över 3 år och i över 2.5 år har soc vetat om att barnet inte har uppehållstillstånd, och bett att föärldrarna ska göra det,men det har de inte gjort. Så barnet, som fötts i Sverige o får uppehållstind om bios bara betalr 750 kronor och skriver på ett papper så att deras svenskfödda barn lagligt får vara i landet, då de redan själva har uppehållstillstånd, är illegalt i Sverige enlig Migrationsverket. O detta med soc goda minne.... :evil:

Soc har i ett halvår sgt att när barnet fått uppehållstillstånd kan de kanske hjälpa till med ansökan om pass.....KAN DE KANSKE...det låter ju lovande.... :bounce:

Sist gång jag efterfrågade uppehållstillståndet sa soc att de skulle prata med bios nästa möte och det glömdes liksom bort...o det har vrit x antal möte sen dess!!!! Många !!!!!!-ecken här, mendet rmkt känslormed i denna fråga... När jag sa att soc borde informerat om denna svårighet att åka utomlands med detta barn- och med alla LVU-placeringar (som fam.hemssekr tycker är en riskabel grrej då LVU inte gäller utomlands) så skrattade handläggarenbara till lite och sa att det kunde de väl inte göra... VArför inte , undrar jag?? Då hade vi ju kunnat ta ställning till om vi ville ha uppdraget eller inte....vi upplyste tydligt att vi åker utomlands flera ggr varje år. Men soc tycker inte att detta är en prioriterad fråga...men att resa förgyller våra liv o ger oss avkoppling!!

Nästa steg är kanske att fråga handläggarna hur många ggr de rest utomlands se senaste 3 åren...kanske ger det dem en tankestälare...för jag vet att de rest många ggr...
 
Hej!
Tack för din berättelse, det är jättebra att vi delar med oss om våra erfarenheter, jag har inga erfarenheter av utländska/flykting barn.
Bra att vi får ta del av "problemen" som ev kan dyka upp.
Förstår inte soc resonemang, men jag vet deras flathet, som gör vår frustration stor.
Hur gör vi för att kunna gå vidare i våra ständiga problem?
Har du ringt och rådfrågat socialstyrelsen?
Varför vill inte bios betala in sina barn i vårt system??
Är de rädda för att Ni ska kidnappa dem??
Ja många frågor blir det, Varför stoppar Soc eran/t liv, semester behöver alla.
Ursäkta jag skulle bli galen :bounce:
Kan du påverka föräldrarnas beslut att betala? Har ni någon kontakt?
Kan du gå högre upp i soc. herakin?
Som sagt jag vägrar att bli styrd av inkompetenta tanter som kommer och hälsar på sina placerade barn med orden - Åh, vad gulliga de är... så är det med mina "tanter" och jag grrrrrr
GE INTE UPP/// Styrke kram kommer här, berätta gärna hur det går!
 
jag blir nästan galen på det!!! :x :angel
ja, näst intill- fruktansvärt irriterad är jag!!!! Känner mig så himla ofri!!! O detta hindrar övriga i familjen också- vill ju kunna resa med syskon o deras familjer, mina föräldrar, nära vänner o deras familjer....vill kunna leva ett vanligt liv!

Har inte gått vidare i soc hierakin o heller inte ringt Socialstyrelsen- men snart är det dags, men jag sällar mig till denlite fegare gruppen, som inte vill vara krävande...så mkt hänger i luften...och det är hemtagningsbegrningar och Förvaltningsrätten och anmälningar hit o dit....

Jag har t o m erbjudit soc att jag kan betala avgiften och skriva ut pappret som går att hämta på Migrationsverkets hemsid, har ringt o pratat med dem där och vet vad som behöver göras. Som det är nu får barnet inte egentligen rätt till panerad vård och förskola och skola, när det sedan vankas...men eftersom banret redan - tack vare mig- ordnat med förskola och barnet är fött i Sverige är det liksom redan inne i systemet, fast egentligen inte... :? Vi träffar ju föräldrarna 2 ggr/månad och pratas vid i tele 3 ggr/vecka så kontakt har vi...men tror föräldrarna rent ut sagt struntar i det soc ber dem om..."bara för att": ställa till besvär o visa soc vem som bestämmer...grrrrr :evil: :evil:

När jag säger det med avgiften, att jag kanstå för den fårj ag inget svar, det prtas runt det..o nu sitter mitt hop till möte i slutet av veckan..då vankas det möte med bio o soc.... då hoppas jag att "det passar" att ta upp det med bio....!??????? lir knäpp på fegt soc som har befogenheter , men som inte använder sig av dem!!!!
 
Men har ni bra kontakt med bio?
Om du skulle säga till dom att ni gärna vill ta med :angel: på semester o du vill ha papper o pass, vad skulle dom säga då?
 
Bra kontakt med bio? Nja, det kan jag nog inte påstå...det är ngt slags social "nu-ska -vi tycka-om varandra - "hälsningar o prat om väder o vind, men det är knappt vi pratar om barnet -mer än att de frågar om hon är förkyld och om hon mår bra...När barnet började rida nyligen kunde de inte förmå sig att glädjas med barnet o jag tror att de inte är glada för ngt som vi gör för och med barnet. Det är ngn slags avund kanske. Inget som vi gör med barnet får barnet ngn respons på när h*nberättar vad vi gjort... stackars barn :littlesad . Men jag skulle vilja testa ditt förslag - det kan ju knappast bli mer nej än vad det redan är.... De har sagt tydligt nej till att skriva på papper till pass flera gånger(inte ens ordnat med papper för uppehållstillstånd, som barnet får då föräldrarna har tillstånd, men föräldrarna ansöker inte om barnet o varför vet jag ej :x )

När jag "hintade" till föräldrrna att barnet ville åka till stranden som förskolekompisen svarade mamman att"vi ska åka ngn gång ska vi åka på semester ,det lovar jag" :? :bounce: .Jag undrar-hur kan hon lova ngt sånt??!! Mamman lever i sin önskedröm- som kanske blir sann för henne ngn gång- men om det vet vi inget om.... MEN jag kanske ställer en konkret fråga om pass till dem, det kan knappast bli sämre odds att få deras godkännande.... Tyvärr verkar de inte glädjas åt att deras barn skulle kunna få en fin resupplevelse- för det är med FAMiLJEHEMMET!!!! :evil:

När pappan senast umgänge sa till barnet att han skulle åka med barnet till X (pappans hemland) svarade barnet: " Det vill jag bara göra med min mamma...." o tittade på mig.... Kära lilla barn. Du vet iaf vad du vill! Kärlek!!!
 
Se till att ha alla papper med dig när du frågar.....för OM dom skulle säga ja så måste du ha pappren på direkten kan jag tro, annars lär dom förhala......
Lycka till.
 
Gick in o skulle titta efter ev nya inlägg efter att ha sett en bra film, och såg då ditt inlägg, Trixen, ang att ha med papper...hade faktiskt suttit under filmen o mejlat till soc blanketterna ang uppehållstillstånd som bifogad fil då min skrivare har ont om bläckpatron sen ngn dag och det var suddigt. Nu hoppas jag soc skriver ut dem så att de kanske kan bli ifyllda på nästa möte ??!!

Kan ju alltid hoppas...hoppet är väl det sista som överger en....
 
soc borde lägga upp det som så att:
A.Nu ska GMB på semester och vi på soc måste hitta en ny familj som ska ta hand om liten under denna semester. Det är inte säkert att det blir en lika nära placerad familj inte heller lika bra.
B.Ett annat alternativ är att liten får följa med på semestern och ni skriver nu på papperen nu.

vad väljer ni A eller B

jag tror på tydlighet och raka rör.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp