Rollspel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det någon som har erfarenhet av s.k. rollspel. Vår placering, som har en del problem med det sociala samspelet, har nu fått vänner i en lite "udda" skara. Med udda menar jag ett gäng snälla "utanför" individer. Tillsammans känner de sig säkerligen accepterade av varandra, vilket naturligtvis är bra. Men samtidigt så umgås de inte särskilt socialt "verklighetsnära" utan håller på med några japanska rollspel vilket verkar innebära att de får speciella roller där de skall agera utifrån vad "den som bestämmer säger". Gänget har ett par som definitivt har sociala samspelsdiagnoser (autism/adhd/FAS) samtidigt som det finns ett par mycket smarta killar med. Även om alla är snälla och ordentliga så undrar jag om detta är bra för vår placering. Vi är glada för barnets skull att det äntligen har några vänner, samtidigt som vi inte är så förtjusta över denna låtsasvärld. Vi vet ju också att barnet har svårt att bli accepterat av andra barn så vi kanske får godta detta? Trots allt idrottar barnet också så när den verksamheten kommer igång så blir det nog lite mer balans. Finns det någon som kan berätta mer om vad dessa rollspel går ut på?
 
Jag gillar inte spel där det går ut på att döda och kan enbart tänka mig Age of the Empire där det eg går ut på att bygga upp sitt samhälle och försvara sig. Men det är en annan historia..

Japanska rollspel har jag ingen kunskap om men som vanligt googlade jag för info och fann http://www.spelforum.nu/recensioner.asp ... ension=354
Säger väl inte så mkt egentligen men det verkar ju alltid gå ut på att vara stark, tuff och döda... Allstå inget JAG accepterar. Men tonåringar kan man inte stoppa - spelar de inte hemma öppet gör de det i smyg hos ngn annan. Be din unge att visa dig var han/hon gör i spelet! Det öppnar nog mer än stänger om du gör det.

Att han/hon fått vänner är nog bland det viktigaste och inte vad de gör när de "umgås". För barn som har det lite trassligt får man vara glad för det lilla och försöka styra upp senare. De kloka vännerna kan ju ge lite vid läxläsning etc...

Lycka till från en som bara svamlar... :wink:
 
Tack!

Självklart kan man leta mer på nätet! Tänka sig, att mitt i problemen så glömde jag fullständigt det redskap jag annars alltid använder :oops: Bra att du påminde mig!

Ibland kan det vara så skönt att bli bekräftad i de beslut man tar. Vi ser ju just nu till det stora pluset att h*n har fått vänner och då känns det ganska omöjligt att helt och hållet även styra "innehållet" eller "kvalitén" på det de gör tillsammans. Det känns skönt att äntligen få glädjas åt att när telefonen ringer är det även till vår placering också. För oss har det känts bekymmersamt när våra andra barn hela tiden blir uppringda och har kompisar och vår placering dag ut och dag in enbart varit hemma. Men nu har det alltså ändrats!

Nu ska jag ut på nätet och kolla!
 
Jag ser att tråden är gammal men vill ändå görat ett inlägg. Kanske det kan vara till nytta.

När jag och min bror var tonåringar spelade vi mycket rollspel. Självklart finns det en del våld i dessa spel men det finns ju i vår värld också. Jag har inte spelat de japanska du pratade om utan de vi spelade utspelade sig i världar som liknar Sagan om ringen.

Jag skulle se detta som en form av improvsionsteater. För att din karaktär (rollfigur) ska överleva och utvecklas måste du samabeta med de andra i gruppen och lösa de situationer du ställs inför.

Vill du veta mer kan du fråga om du får låna och läsa någon av regelböckerna som hör till eller varför inte prova att spela tillsammans någon kväll. Det är jätte roligt och en bra träning på att interagera med andra. Och så kan man få prova på att vara någon man aldrig skulle vilja/våga vara i det riktiga livet. Kanske du kan rädda en prinsessa :rollhappy:

Lycka till alla med rollspelande ungdomar. Och erbjud dem att vara hos er så hör ni vad de snackar om. Vi hade ofta svårt att hitta någonstans att var för det kunde ofta vara vi 8-10 personer och då tyckte föräldrarna att vi var för många.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp