Särskild förordnad vårdnadshavare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi väntar på att bli utredda för att förhoppningsvis bli familjehem till ett ensamkommande flyktingbarn, men det drar ut på tiden...

Idag ringde "vår" familjehemssekreterare och jag tänkte att nu händer det nåt, ...men hon hade en helt annan fråga.
Hon undrade om vi (jag och/eller min man) kan tänka oss att bli särskild förordnad vårdnadshavare till ett ensamkommande flyktingbarn.
När barnen kommer till Sverige får de en god man och när de sedan får permanent uppehållstillstånd så får de en särskild förordnad vårdnadshavare.
De vill fortfarande att vi ska bli familjehem men att vi gärna får göra detta också!

Våra uppgifter blir i så fall att ha kontakter med myndigheter, skola och en hel del annat samt att på olika sätt se till att barnet mår bra. Men tydligen ska vi också vara de som har kontakt med vården och tex. köra till läkare och BUP om sådant behövs.
Dessa barn kan bo i ett familjehem eller på ett boende.

Jag känner mig lite tveksam av olika skäl.
Dels blir jag fundersam på hur det skulle funka om barnet bor i ett familjehem. Då känns det ju som om familjehemmet är de som är med på tex. utvecklingssamtal i skolan, går på skolavslutningar osv. och att det även är familjehemmet som skjutsar till läkare osv. Det har ialla fall jag tänkt är våra uppgifter om vi blir familjehem.

Dels känns uppdragets omfattning rent tidsmässigt väldigt osäkert. Jag menar om barnet har stora problem så kan det bli väldigt mycket tid till skola, läkare, psykologer mm.

Jag kom mig inte ens för att fråga om arvodet. Är det någon av er som vet hur det fungerar? Har man ett fast arvode eller är det i relation till nedlagd tid?

Ett annat skäl till att jag känner mig tveksam är att detta är något man gör "utanför" familjen. Alltså jag/vi ska ju i så fall träffa detta barn en del och som jag förstod det är det oftast inte hemma hos oss utan där barnet bor. Så svårt att veta när de inte alls kunde precisera hur mycket tid man "normalt" kan räkna att det tar.
Dessutom vill vi ju fortfarande bli familjehem och då undrar jag ju om vi hinner och orkar båda. Vi anser ju naturligtvis att vi har tid att ta emot ett barn i vår familj, men det känns som om det ev. kan gå mycket tid åt utanför vår familj, och att det då påverkar våra bio-barn och ev. familjehemsplacering negativt (och i så fall även oss så klart). Hoppas ni fattar hur jag menar.

Som ni säkert redan förstått snurrar det av tankar i huvudet på mig och jag känner att jag behöver veta mer för att kunna svara ja eller nej.
Tänkte ta kontakt med en annan person på soc. som ska vara mer insatt i detta, men hoppas att jag först kan få lite mer kött på benen genom att utnyttja er samlade klokskap :banan: :banan: :banan:

Även ni som inte själva har erfarenhet av detta får gärna svara hur ni hade tänkt.

/Muminmamman
 
Hejsan.

Min spontana tanke är att detta var ett enkelt sätt av soc att skyffla över "sitt" ansvar på dig. Jag hade inte ställt upp på det hela. Då ska du ju ro hela skutan själv. Är du "bara" familjehem så fördelas ju ansvaret på ett annat sätt.
 
Muminmamman ....jag hade en gång en placering, som en tillfällig förordnad vårdnadshavare var utsedd till...... och jag kan säga att jag var glad att jag inte var det för när det körde ihop sig med soss och psyk och :angel: skulle ha ett nytt boende så fick den förordnade vårdnadshavaren jobba som en galnig, hon fick åka på massor med möte med psyk, soss, boende, skola, läkare........massor med papper, massor med saker som hon fick ta reda på som dök upp, hon hade verkligen ett heltidsjobb ett tag, jag kan berätta att hon gör inte om det....tydligen skulle hon få 2000 om året men hon har fortfarande inte fått några pengar :angel

Så ett enkelt sätt för kommunen är att be familjen bli det.......
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp