Så blandade känslor....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
1

1683

Guest
Hur kan ett utlåtande från en lärare vara den totala motsatsen till vårat utlåtande om våran kille som flyttade igår?
Har funderat konstant sen vi sa hej då igår hur våra historier om samma kille kunde vara så olika....
Har hon glömt alla gånger hon berättat att han tar för stor plats i klassen,att han skriker rakt ut , hur han sätter sig på andra, hur han leker gansgter på skolgården, alla gånger han ljugit för henne och spelat ut den ena mot den andra ( läraren och mig alltså).... Jag skulle kunna göra listan hur lång som helst!
Nu igår när Socläste upp hennes uttlåtande om honom så fick jag en chock!
Den killen hon beskrev hade inget att göra med den killen som bott hos oss och gått i hennes klass!
Den lilla kille hon beskrev va en glad, positiv, ödmjuk,samarbetsvillig,empatifull,väluppfostrad,omtyckt av alla elever och lärare,hjälpsam,ärlig,dktig i skolan.....osv!
Jag fick en chock!
Soc blev lika förvånade dom och för att inte tala om vad personalen från behandlingshemmet blev.....
Kan man som jourfamilj ha blivit så blind, kan jag som jourmamma ha sett så fel.......
 
ja du, detta är väl märkligt. Skulle väl tro att denna läraren tror att hon gör killen en tjänst genom att ge honom ett sådant bra omdömme. Detta har man tyvärr sett tidigare. Inte har du något gott förtroende för denna läraren i fortsättningen. Fundera på varför vissa pedagoger vänder på detta viss.
Kan bara hoppas att kille träffa andra pedagoger som ger honom det han behöver för att klara ut sina problem och skolgång.
Ibland blir man förvåna över vissas "kovändning"

Trevlig helg på er.
 
Ja den tanken slog mig också! Hon har i och för sig alltid favvoriserat honom under dom 2 åren han gått i hennes klass och det är verkligen bara när hon varit riktigt tvungen som hon har ringt till mig och då faktiskt riktigt beklagat sig och suckat över hans beteenden.
Det finns tillfällen då hon kallat hans stryptag på andra som att han bara "råkade" göra så......När han hotat andra och sagt massa fula ord har det hetat att han blivit "missuppfattad" osv.....
Hon har inte låtit honom själv ta konsekvenserna för hans handlande.Pojken har själv sagt att han är hennes "favvo-elev" och att hon lovat att alltid hjäpa honom....
Jag har ifrågasatt hans kunskaps nivå och att den inte är individ anpassad då det är mycket som han faktiskt inte kan som hon påstår att han kan!
Pojken är 13 år och kan inte klockan, hinner inte med texten på TV, kan inte ställa upp och räkna ut något av räknesätten, har inte den blekaste om avstånd och volym, har ingen som helst geofrafisk kunskap såsom vad land eller stad är..... Det är så mycket han inte kan som vi här hemma tränat och övat på som hon i sitt utlåtande mer eller mindre påstår att jag hittat på och att hon gemensamt med honom gått igenom det och att han klarat det med utmärkta resultat.....
Killen är urgullig när han vill, kan linda dom flesta runt sitt lillfinger, han är manupulativ och håller sig sällan till sanningen.Han är känslomässigt under utvecklad och behöver jätte mycket hjälp med "det sociala samspelet"....
 
Jag upplevde något liknande i förra veckan då vi hade ett samverkansmöte på skolan kring en av våra placeringar. Han är oerhört svår, fungerar inte i grupp, vägrar tex att äta i skolan, vägrar egentligen att delta i nån slags verksamhet och detta har påtalats av hans asistent oftast varje dag. Väl hemma är han utagerande och självdestruktiv de dagar han varit i skolan.

På samverkansmötet däremot lät det som om han faktiskt trivs i skolan, är glad och deltar i många av aktivitererna som erbjuds. Min tanke var att skolan plötsligt hade kommit till insikt att om han beskrevs så som han faktiskt är, så kunde de gå miste om en elevassistent om vi väljer att inte låta honom fortsätta i skolan nästa år (han fyller 16 i sommar och skolplikten gäller inte längre då.). Det plus att läraren gärna vill framstå som den som sitter inne med den enda och perfekta lösningen, bara HON vet hur dessa barn skall tas och då kan hon ju inte medge att hon inte lyckats med denne killen.

Jag gissar att det kan ligga något liknande bakom utlåtandet om Er placering, läraren vill inte se att det faktiskt inte fungerade så bra, för henne är det viktigt att HON framstår som DEN SOM LYCKADES se :angel: "verkliga" förmågor :roll: trots att det skulle hjälpa killen mycket mer om man såg till hans begränsningrar så att han kunde få det stöd han faktiskt behöver.
 
Tror det är som "skärtorsdagsnatt" skriver, läraren vill inte känna sig misslyckad och att "inte klara av :angel: "
Därav alla superlativ......
Samma sak om en lärare skulle ge en hel klass IG i något ämne, det bevisar ju bara hur dålig just den läraren är på att lära ut.....
:banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp