Samma ålder som bio barn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har varit familjehem ett tag nu,men vår placering är på väg ut,så nu vill vi bli jourhem istället.( är utredda o godkända)
Men under tiden vi haft vår placering har vi fått ett biologiskt barn och nu undrar vi om ni tror att det kommer att bli ett problem.
Det kommer att ta ett tag till innan vår placering flyttat men sen efter några månaders återhämtning kommer vi att vara redo.
Men hur kommer soc eller org att se på att vi har en bebis? Vi vill vara jour till barn mellan 0-4 år.
Har jobbat på förskola innan vår plac kom så jag är van vid många små omkring mej.
Men vad tror ni? är det bara att glömma tills vår bio är större eller ska jag visa att vi finns?
 
Hej! :razz:

Jag tror att det är viktigast att ni känner att ni orkar med. Eftersom ni har valt att ta emot så små barn så kan det bli ganska mycket att göra. Barn i den åldern 0-4 år som omhändertas är oftast inte i adekvat ålder, så även om det kommer en 4 åring kan ju den vara utvecklingsmässigt som en 1 åring.

Ha det så bra och lycka till :banan:
 
åh ja,det vet jag.vi har en 4 åring i dag och det har varit ett tufft år.
men inget vi kännt att vi inte klarat av.
En fråga...som jour familj har man lika mycket umgänge med biosar som när man är familjehem.( i vårt fall var det biosarna som spökat) förstår att det är olika från fall till fall,men någon som vill dela med sig av erfarenheter??
 
Jag upplevde när vi fick vår placering att han hade mer umgänge med sina föräldrar när han bodde i jourhemmet än han har nu.

Då under jourtiden var det umgänge 2 timmar x 2 ggr per vecka.

Nu är det 2 timmar i månaden.
 
okej,vi har idag 5 umgängen i månaden, hade hoppats på färre om man var jour.
våran plac hade 1 umgänge i mån som jourplac.
Det är säkert olika från fall till fall.
 
Hej!

Jag tror att antalet umgängen ökar när det planeras för hemflytt, så var det i alla fall när vår förra :angel: skulle flytta hem.
När barnen är jourplacerade är det ofta från omhändertagande till att rättegångarna är över. Då vet man inte riktigt vad domen kommer att bli, därför är det ännu viktigare att man upprätthåller en tät kontakt med bioföräldrarna så att hemflytten då blir så odramatisk som möjligt.

Ha det så gott
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp