Semester, hur gör ni?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Vi undrar bara lite hur ni andra gör när ni ska åka på semester, tex charter. Åker ni någon gång bara kärnfamiljen för att ladda batterierna? Betalar soc extra för placeringarna vid utlandsresa?
 
Hej!

Vi åkte bara jag å gubben i vintras, men det var något jag
planerade för länge sedan efter som han fyllde jämnt.
:angel: tog min dotter hand om + avlastning som var
inplanerat. / Lilla ja
 
Hej!

Vi åker alla både biobarn och extrabarn på charter. Detta betalar vi själva. vi tycker att det är så viktigt att få denna tiden tillsammans alla så vi prioriterar att åka tillsammans.

Tre
 
Bara maken och jag åker, det blir en bussresa till nån stans i Europa varje år. Våra biobarn är vuxna och åker numera på "egna" resor och våra :angel: :angel: :angel: klarar inte av att resa.
Soc. betalar den extrakostnad för tillsyn som vår bortavaro medför, alla tre :angel: är handikappade och behöver tillsyn dygnet runt.
 
Vi åker allihop. Vi har en placering och h*n är en del av familjen, det känns helt främmande för mig att ladda några batterier "på egen hand".

Vi två vuxna behöver ibland komma iväg för att umgås som par. Det gör vi någon kväll då och då med hjälp av en barnvakt.
 
Deanna sa:
Vi åker allihop. Vi har en placering och h*n är en del av familjen, det känns helt främmande för mig att ladda några batterier "på egen hand".

Vi två vuxna behöver ibland komma iväg för att umgås som par. Det gör vi någon kväll då och då med hjälp av en barnvakt.
Skönt att höra att ni inte behöver ladda era batterier på egen hand. Inte alla som har det så :wink:
 
Som jag skrivit innan så försöker jag för fullt att ens
få ihop något, detta både med och
utan :angel: . Vi har funderat på att ta med :angel:
på utlandssemester men är tveksamma pg av :angel:s,
omsorgsbehov. Vi har vuxna bio barn. / Lilla ja
 
Om min familj och vårt placerade barn bara hade fått lov att åka på semester hade det kännts mycket naturligt att vi reste tillsammans. Barnet är en del i familjen, klarar av att resa och vi har ej behov av att åka på egen hand. För vår del hade det bara varit bra att få fler saker att dela för att stärka våra band och familjekänslan.

Föräldrarna motsätter sig resor utomlands och utan pass kommer vi inte långt..... Någon som har erfarenhet at den problematiken? Familjen och övriga släkten väntar på att vi ska kunna resa tillsammans som vi gjorde för två år sedan. Jobbigt att sånt ska ställa till trubbel. Suck. barnet bor hos hos dygnet runt, har enbart övervakade umgängen m bios. Så det finns ingen chans att åka någon gång- och det hade kännts konstigt att resa utan guldklimpen- snacka om att hamna utanför och särbehandlas.....
 
Vi har haft LVU-placeringar innan som vi åkt utomlands med.
Då ena föräldern inte kunde skriva på för pass gick soc in och skrev på tillsammans med den andra föräldern.

Sista placeringen (där vi hade en sedan länge planerad utlandsresa inskriven i kontraktet) fick vi inte de befintliga passen av vårdnadshavaren.
Det visade sig t o m att vi inte ens fick åka över till Danmark över dagen!!!!
Vi var helt enkelt "fångna" i Sverige!
Detta var något som vi bara inte kunde acceptera och var en del i att vi till slut kände oss tvungna att säga upp placeringen.

Soc kan hjälpa till med att få ut pass OM det inte finns några giltiga sedan innan.
Finns det giltiga går det inte förrän de har "gått ut".
OM ni har soc med er, kan ni be att få hjälp att ta ut internationella ID-kort.
Då kan ni i a f röra er inom Schengen.

Lycka till!
 
Tack för lite tankar kring det med pass. Soc håller med om att barnet, som ej har pass sedan tidigare, bör få det så att vi ska kunna resa. Samtidigt vill de ej stöta sig med föräldrarna så de säger att de bearbetar dem. Så har det varit i 11 månader nu...

Passfrågan är viktig då¨vi ej kan hälsa på nära släkt och vänner i angränsande länder- inte ens till släktingar i Danmark över dagen som du skrev. Känner igen det. Fångna i Sverige är även vår känsla. Övriga barn längtar efter att resa, att resa med delar av familjen är inte samma sak. Detta är också något som vi pratade om med soc före plac. ska sånt stå i ett avtal, har aldrig sett något avtal för just detta barn, bara ett generellt för fam.hemsfamiljer, vad vi och soc förbinder oss till allmänt.

Soc tycker att andra saker ska prioriteras, andra problem. För oss har detta kommit att bli ett stort problem. Ska prata med soc närmsta veckan och då ta upp frågan åter. känns som om man tjatar...minst sagt. Verkar som att de inte riktigt förstår. I övrigt en bra kontakt med delar av ansvarig inom soc, ibland är de bara lite lama, för försiktiga och rädda, enligt oss här i vår familj. Vi har tålamod, men samtidigt måste man väl kunna vara bestämd utan att vara omedgörlig, eller?? Det är ju hela vår familjs väl och ve det handlar om.

Ledsen för detta. tror att det definitivt är ett sätt för bios att sätta käppar i hjulet, att motarbeta. Vi får väl se hur det blir framäver. Vi betalar gladeligen barnets kostnader vid en utlandsresa, då barnet är en familje- och släktmedlem.

Vi gör allt en fantastisk insats, vi som kämpar. Vi är inte många, men vi gör nytta i vårt samhälle. Glad att få vara en del av oss, men jag önskar dagligen att det vore smidigare...

Ta hand om er!!
 
Gör mitt bästa...!

Jag fick ett jättebra råd i morse som du kanske också kan ta vara på:

När du vet att du har barnens bästa som mål (inte dina egna behov) - lägg inte för mycket band på dig! Tala om det du ser pågå!

I ditt fall alltså, berätta IGEN för soc, precis som du berättar här - att ni är en familj och att ni har släkt i Danmark och hur att inte kunna åka dit tär på er alla. Att det har blivit ett stort problem nu och att ni inte känner att ni blivit hörda i det än.

Soc har säkert sina skäl att vilja ta det långsamt och försiktigt... men ni som föräldrar och familjehemsföräldrar ska tala klarspråk i alla lägen om vad era barn och extrabarn behöver. Nu drabbar försiktigheten er, och som vuxen i familjen behöver du sätta ord på det. Det behöver inte bli tjatigt eller gnälligt. Det kan vara tydligt och kärleksfullt.

Och att vara tydliga och kärleksfulla är väl exakt vad vi familjehemspäron är bäst på! :)
 
Ett "problem" som man kanske inte tänker på är att ett LVU enbart gäller inom Sveriges gränser.
I vårt ärende fanns misstanke om bortrövande.
Det var därför vi inte fick lämna Sverige.
Nu gjorde vi det i a f (med soc medgivande) men det blev ett jäkla liv på bio när det fick veta det först i efterhand.
Fast den smällen tog soc som väl var....
 
oh, vad bra att få lite push framåt ibland!!! Tack!

Nej, det är inte bra för familjen som det är nu. Har påtalat flertalet gånger och berättat om hur vi påverkas av det , men det är och har varit trögt. Fick idag besked att planen för vårt kära extrabarn kan komma att förändras så nu får vi se om passfrågan helt blir nedlagt. En tuff tid väntar.

Ang det att LVU inte gäller utomlands så har soc i vårt fall, redan för snart ett år sedan berättat om hur det funkar, o ännu jobbar vi på att få till pass. Dagens nya besked kastade oss rakt in i ett helt nytt skede, men när det lugnar ner sig eller om det blir långdraren process nu så ska vi fortsätta att jobba för att vår familj ska kunna leva så normalt som det bara går- och i det ingår det att kunna lämna landets gränser....

Det gäller att inte ge upp, fast det ibland känns som att man vill och skulle behöva det, samtidigt som det känns halvt omöjligt när man älskar någon....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp