Semesterersättning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sitter här och funderar på hur det fungerar när man tar tjänstledigt för att ta emot en placering.
Alltså med semesterersättningen... ska se om jag kan förklara hur jag tänker.

I vanliga fall när jag jobbar så jobbar jag ju in mina semesterdagar... de har ju ett värde i pengar oxå.
När jag är tjänstledig med LBE så undrar jag hur jag gör med den förlorade semester intjäningen.

Som kommunanställd får jag mina dagar i förväg sas alltså för innevarande år. Om jag nu tar tjänstledigt i tex 3 månader så förlorar jag ju ca 7 dagar (eller mer berodende på hur många semdagar jag har). Ska jag i mina uppgifter till soc då ta med motsvarande den summan vad dagarna är värda eller får man inte ersättning för det. Det är ju trots allt förlorad inkomst.

Hej Adal
När jag var tjänstledig tidigare iof hos en privat arbetsgivare så räknade jag med
vad jag skulle ha haft i semesterersättning. Förlåt det var inte jag som räknade ut det utan lönekontoret, som intygade att det var min faktiska förlorade arbetsförtjänst. Är du kommunal anställd kan du säkert bara ringa ditt lönekontor så hjälper de dig med uträkningen. För givetvis ska semesterersättning räknas in, har för mig att tjänstledighet inte är semesterlönegrundande frånvaro.
Lycka till Mammamoa

mammamoa - Tack för ditt svar!

Du har helt rätt i att det inte är semesterlönegrundande. Jag har inga problem med att räkna ut det eftersom jag ÄR lönekontoret :claphappy: i vår enhet. För min del är det självklart att det ska räknas med - min fundering rös sig mest om hur soc tänker om detta.

Gott att veta att du har fått det inräknat i din totala förlorade inkomst. Hur gör du vid löneförhöjningarna - Räknar du ut retro från 1 april?
Som det är för oss så kommer inte den årliga höjningen då utan den drar alltid ut på tiden... vi har ännu inte fått årets höjning och jag har varit tjänstledig del av dag då vi hämtar vår lilleman (vi är kontaktfamilj) men den kanske jag ska räkna inför de tidigare tillfällena när det är klart.

Adal sa:

Du har helt rätt i att det inte är semesterlönegrundande. Jag har inga problem med att räkna ut det eftersom jag ÄR lönekontoret :claphappy: i vår enhet. För min del är det självklart att det ska räknas med - min fundering rös sig mest om hur soc tänker om detta.

Gott att veta att du har fått det inräknat i din totala förlorade inkomst. Hur gör du vid löneförhöjningarna - Räknar du ut retro från 1 april?
Som det är för oss så kommer inte den årliga höjningen då utan den drar alltid ut på tiden... vi har ännu inte fått årets höjning och jag har varit tjänstledig del av dag då vi hämtar vår lilleman (vi är kontaktfamilj) men den kanske jag ska räkna inför de tidigare tillfällena när det är klart.

Pinsamt jag kan ju inte ha någonting att lära dig :oops: Adal

Jag tror att du kan räkna med den höjning som ska komma eftersom du ändå ska få det retoraktivt från din arbetsgivare,så gjorde jag. efter det fick jag ingen löneutveckling från soc, eftersom jag fick förlorad arbetsgförtjänst under en ganska så lång period så förlorade jag en hela min löneutveckling.

nej det är inte alls pinsamt - alla har olika erfarenheter och du kan ha hört något som jag inte alls tänker på. Det där med famhems verksamhet kommer man aldrig i kontakt med när man sitter på en skola. Så jag är jättetacksam för att du delar med dig. :razz: Jag hoppas bara att jag inte uttryckte mig för plumt - det var inte alls min mening.

Det är förbaskat tråkigt tycker jag att man gör en insats för både barnen och samhället och så är man en stor förlorare ekonomiskt sett pga förlorad löneutveckling.

Då ska retrot absolut med - får väl klumpa ihop det när den exakta kr kommer på papper :smirk:
Ha det gott mammamoa!
/Adal

mammamoa sa:
Adal sa:

Pinsamt jag kan ju inte ha någonting att lära dig :oops: Adal

Jag tror att du kan räkna med den höjning som ska komma eftersom du ändå ska få det retoraktivt från din arbetsgivare,så gjorde jag. efter det fick jag ingen löneutveckling från soc, eftersom jag fick förlorad arbetsgförtjänst under en ganska så lång period så förlorade jag en hela min löneutveckling.

Min sambo fick ut ersättning för den tid han var tjänstledig, alltså både lön och semesterersättning. Däremot betalade soc. inte tjänstepension, men det var ju inte vad denna tråd handlade om heller.

MGB: precis men det är oxå viktigt att sådant kommer fram - för handlar det om längre tid så måste man ju själv fixa detta kanske via privata pensionsförsäkringar.

Ha det gott!
Adal

Jag håller med dig Adal, min sambo var hemma till o från i 1 års tid så där förlorade han en slant helt klart.
Det finns mycket att jobba för vad det gäller familjehemmens trygghet, där brister det stort än idag, skandal!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp