Sexuellt utnyttjad

Hej!
Önskar tips och tankar från er, både personliga erfarenheter och annat läsvärt på nätet eller i bokform om barn/ungdomar som blivit sexuellt utnyttjade.
 
Hej medhjärtat.
Har/haft två placeringar & fler som stödkontakt som varit med om sexuella övergrepp. Trots att soc med placeringarna ville att vi skulle "sköta det hemma" från början (barnen verkade inte ha "men & jag är utb) så kontaktade vi psykiatrin. Har själv jobbat med utsatta barn ungdomar och ju tidigare de får stöd/hjälp desto bättre förutsättningar inför framtiden.. Barn behöver bearbeta när de är redo och i psykiatrin /specialpedagoger använder sig rätt långt upp i åldern (den äldsta var 12) av lekterapi. Ge dig inte förrän ni får hjälp, "symtomen" av upplevelserna blir värre om de sluter dem inne. Det är min erfarenhet. Hobbypsykologer (ursäkta uttrycket) på soc som menar att fortsatt uppväxt i en normal familj räcker för barnet har Feel!
 
Tack töisen för svar! Jag har idag ingen placering men ämnet intresserar mig. Vi har fått en förfrågan om att ta emot en placering och man beskriver att det förekommit fysiskt våld men man vet inte om det finns något sexuellt övergrepp med i bilden. Har läst en del på nätet men hittar inte så mkt.....
Naturligtvis ska sånt här skötas av dom som har rätt utbildning och erfarenhet. Du skriver om symtomen och där får du gärna utveckla dig lite mer ☺️
Sen undrar jag om någon vet hur pass vanligt det är att den som själv blivit utsatt för sexuella övergrepp i sin tur "ger sig på" någon annan.
 
Senast ändrad:
Hej jag har en stor fråga, hoppas ni kan hjälpa mig, jag känner en kille 39år som blev familjehem till en tjej hon va 16 när hon flyttade med han . 2013 när hon va 17 blev hon gravid , då blev De "sambo" 2015 , min fråga är hur allvarlig är eller ser ut en sånt situation!? Om man är familjehem borde inte man bli en bra förrebild och ta hand om barnet!?
 
Tillbaka
Topp