SGI

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Finns det någon som vet hur det fungerar med SGI. Räknas arvodesdelen med i SGI när man skall beräkna föräldrarpenning?
Har försökt läsa på Försäkringskassans sida men det är inte så tydligt.
Vi skall få ett biobarn till i månadsskiftet mars/april. vore bra att veta vad som gäller då.


Kram

Lilla A
 
Verkar som man inte kan lita på FK. längre, men den här informationen har jag fått.
SGI räknas på lönearbetet, inte på arvodet. SGI räknas på arvodet + arbetsinkomst om barnet/barnen flyttas under sjuklöneperioden/föräldraledigheten. Är barnen kvar i familjehemmet har man ju arvodet för dom som en familjeinkomst. Inte ens om man ligger på sjukhus får man sjuklön om barnen och därmed arvodet finns kvar i familjen. De 14 första dagarna betalar arbetsgivaren för förlorad arbetsförtänst vid sjukdom och då en ersättning beräknad på arbetslönen.

Vet att detta inte alltid stämmer. En del FK. har andra regler så bästa svar är att begära skriftligt från sin FK. vad som gäller just er.
 
Hej igen

Jag har ringt och kollat med försäkringskassan. Numera är försäkringskassan en myndighet och då skall det vara samma regler som gäller för alla. Jag vet att det inte alltid tilllämpas så överallt ändå.
Men i alla fall så var svaret glasklart att arvodet är sgi grundande och skall räknas med när man beräknar föräldrarpenningen.

Tydligen är det skillnad när sjukpenning räknas ut men i alla fall för föräldrarpenning så skall arvodet räknas med.
 
Vi hade en familjehemsplacering i drygt ett år t o m april månad i år och precis i början av maj föddes vårt biologiska barn. Vad jag vet så har FK beräknat min föräldrapenning bara på min lön så jag undrar om alla där på FK kanske inte har koll på vad som egentligen gäller. Så himla ovanligt kan det ju inte vara med familjehem?

Det låter som om det är läge att ringa dem och kolla upp det igen... :?
 
tess sa:
Vi hade en familjehemsplacering i drygt ett år t o m april månad i år och precis i början av maj föddes vårt biologiska barn. Vad jag vet så har FK beräknat min föräldrapenning bara på min lön så jag undrar om alla där på FK kanske inte har koll på vad som egentligen gäller. Så himla ovanligt kan det ju inte vara med familjehem?

Det låter som om det är läge att ringa dem och kolla upp det igen... :?

Man ska absolut inte lita rakt av på FK! Många vet inte vilka regler som gäller utan de får man ta reda på själv, särskilt när det gäller familjehem. Man kan alltid ringa huvudkontoret och försöka att få prata med någon där om man får olika svar från handläggarna.
Har varit med om det vid något tillfälle, där jag visste mer än den jag pratade med. Visst de kan inte veta precis allt men de ska heller inte vara nonchalanta när de inte vet utan ta reda på det då i stället.
 
Kollade med försäkringskassans upplysningstjänst, 0771-524524, avdeln. föräldrapenning.
Svaret jag fick var att man ska ha den beskattningsbara inkomsten 1 år före barnets födelse. HAr man haft det räknas SGI på inkomsten man haft 240 dagar ( 8 månader) före beräknad förlossning. Om man har arvodet kvar efter barnets födelse får man inte föräldrapenning på den summan. Skulle man få det får man ju både arvode och f.p. och det blir ju fel. F.p. ska ersätta lönebortfall. Upphör placeringen och arvodet i samband med barnets födsel får man F.p. på arvodet + lönen. F.p. är högre än sjukpenning.
mat-tilda
 
tack...

..då borde det ju solklart att jag skulle haft skulle haft fp beräknat på lön+arvode, så nu återstår "bara" att övertyga FK om detta....!

Jag har de sista dagarna både ringt dem och chattat med dem ang detta och först får jag klart svar att det ska beräknas på både och ( då jag ställt frågan helt hypotetiskt: Om man ska få bio-barn och haft lön och arvode hur beräknas då fp?)
Men så fort jag då säger att då har nog jag fått fel utbetalt, fick ett bio-barn i maj, så tycker de att :"detta får du nog ta med en handläggare, jag skriver ett meddelande här till dem så får de ringa till dig. Har du haft arvode så ska det ju dras av vid utbetalningen"....suck...

Hoppas nu bara att det finns en chans att jag kanske kan få pengarna retroaktivt. Ha nu en riktigt God Jul allesammans :D
 
Försäkringskassan ringde idag och bad om ursäkt för att det blivit fel med min föräldrapenning, jag skulle haft den beräknad utifrån både lön och arvode. I slutet av veckan får jag en utbetalning på mellanskillnaden :D Om jag inte varit inne på det här forumet så hade jag nog inte kollat upp det mer eftersom jag fick ett nej då jag kollade upp det inför förlossningen förra våren. Tack :bow
 
Tänk vad nödvändga saker man kan få svar på här,detta är en kanonsida med kanonmänniskor :wink:
Någon som vet om det är samma sak då det gäller sjukersättning?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp