Sjukdom

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sara

Guest
Ja nu har vi kommit så långt att vi behöver avlastning till barnet. Har pratat med soc som ska göra en liten skyndsam utredning. Har hittat en familj som barnet känner, hoppas att soc säger ja till dem. Hon trodde dock inte att det skulle bli några problem. Så långt är det bra :razz:

Har en fråga. Om nu barnet skulle bli sjukt, håller man barnet hemma, byter helg eller hur gör ni?
Familjen har ju en helg i månaden spikad för detta. Om det vore jag som tog emot ett kontaktbarn så jag skulle själv inte vilja att man bytte och krånglade, men skulle heller inte vilja ta emot ett barn som är sjukt. De har själva barn och det blir ju alltid trevlig smittspridning bland barn och till oss vx också för den delen :smirk:

Så hur gör ni??

Sara - en mycket slut mamma
 
Bara en liten reflektion: Vi håller oss strikt till "våra" helger, dvs varannan helg för vår kontaktkille. Han är å andra sidan praktiskt taget aldrig sjuk och vi har också hållit oss rätt friska. Det betyder att man kan inte ha en helg till godo åt något håll, vilket är mycket viktigt att betona i vårt fall eftersom vår mamma anser att hon har rätt till ett visst antal dagar. Vi har under 5 års tid bara behövs avboka en enda gång då hela familjen låg i maginfluensa. Å andra sidan har vi ryckt ut akut vid ganska många tillfällen när det gällt sådant som vi tyckt att vi klarat av inom ramen för vårt uppdrag. En balansgång, javisst, men det är vad hela kontaktfamiljsuppdraget handlar om tycker jag.

Lite svamligt kanske, men visst är det så att vissa sjukdomar vill man inte dela med sig av och familjelivet måste ju fungera så gott det går. Vi har det så att jag arbetar varannan helg och när jag är ledig har vi vår lill-kille. Att då byta helg går ju inte så smidigt och det vet våran mamma om.

Tydlighet i kommunikationen tror jag är A och O. Lycka till!
 
Hej Sara!
Under de 8 år vi/jag varit kontaktfamilj till 3 pojkar har vi alltid tagit emot barnen även när de varit sjuka. Hade de varit sjuka i magsjuka skulle jag nog inte ha tagit emot dom, för smittans skull, men det har aldrig hänt. Avlastningen är ju till för att föräldrarna ska få hämta nya krafter, och är barnen ofta sjuka är det ju mer befogat att få regelbunden avlastning. Är uppdraget ett kontaktfamiljsuppdrag som grundar sig på barnets behov av att få komma hemifrån för att få lite mer innehåll i sina dagar kanske det inte alltid är befogat att åka till kontaktfamiljen om man är sjuk.
Det brukar inte vara några problem om man kan föreslå någon som vill bli kontaktfamilj. Eftersom familjen väljer själv är det större chans att samarbetet omkring barnen fungerar bra.
Hoppas att det snabbt ordnar sig för er.
Mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp