Ska man behöva precisera i kr

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har en placering på G och har blivit erbjudna lägsta arvode och omkostnadsersättning. Soc sekreteraren får inte förhandla själv om högre summor säger hon och vill veta hur mycket vi vill ha.

Ska jag precisera exakt vad vi anser oss och barnet värda?
Som förstagångs förhandlare är man "rädd" att hugga för mycket och bli betraktad som girig, men det är ju inte det som saken handlar om...

Vad är problematiken kring barnet/ungdomen? Finns det biosar med problem? Hur ska kontakten där vara? Vara hemma heltid? Får ni avlastning? Umgänge med biosar?`

Vi blev erbjudna det lägsta, men med ett bagage av flera placeringar sen tidigare förhandlade jag upp några tusen på både omkostnad och arvode. Hur man än vrider och vänder på det, så blir allt dyrare med en placering. Har man bio-barn, så lär de även kosta mer, då man behöver hitta på mer med dem på egen hand osv.

Tack Voyager!

Vad vi vet idag så är det en LVU, litet barn med en misslyckad nuvarande placering pga biomamman.
Inga direkta problem alltså men h*n har fått ta hand om sig själv ganska mycket tidigare. H*n behöver lära sig regler och gränser och hur en familj funkar.
Jag tog i lite lagom hoppas jag när jag önskade högre arvode och dubbelt upp i omk ers. Vi som familj har ganska hög standard idag och det ska ju inte drabba vår placering iom en snålt tilltagen omk ers.

Bra Adal att du förhandlar med dom, att gå med på lägsta arvodet och omkostnaden brukar visa sig väldigt snabbt att man går minus varje månad......
att ni har en hög standard redan innan är något som soss ska ta med i förhandlingen, ett placerat barn har rätt till samma standard som biobarnen, hur ska ni göra med semstrar, går soss med på att betala det utöver omkostnaden? Hobbyn, intressen, eventuell fritidshemskostnad?
Har du ett barn som vill rida och ta danslektioner så blir det åtskilliga tusenlappar extra per termin (för att inte tala om bensinpengarna till eventuella hobbyn).
Säg att man åker på en skidresa, en utlandsresa och en semester här i Sverige så har man direkt gjort av med över halva omkostnadsersättningen bara på semestrar.......
Har ens egna biobarn egna datorer (vilket är vanligt idag) så kommer den kostnaden med under "basutbudet" som du har rätt till vid placeringens början.
Lycka till och stå på dig enormt.....det kostar oftast mer än man tror :wink:

Det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på. Nu är barnet under 4 år och det ställer i dagsläget inte så stora krav på varken datorer eller fritidsintressen. Vi har bett att få inskrivet i kontraket/avtalet att vi vill omförhandla om 3 månader när vi vet lite mer om barnet.

Vi har inte fått någon info om vad som ingår i grundbeloppet utan höjde beloppen och la till några saker vi vill ska hamna utanför som vi kommer att äska för vid behov. Där la vi in bla resor och boende vid umgänge på annan ort än där vi bor. Är det rätt tänkt?

Hua så mycket att tänka på.
Jag uppskattar verkligen era svar :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp