skiljas

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej allihopa Jag vet inte riktigt om detta är rätt ställe att skriva på men jag har lite funderingar. Jag och min man ska skiljas, vi har biobarn och fosterbarn. Hur blir det med fosterbarnen?Dessa är små och ser mig som sin mamma och jag älskar dom och vill inte att dom ska omplaceras eller så. Hur brukar soc agera? Har inte sagt något än eftersom det är ganska nybestämt alltihop. Jag är mycket orolig,- en av dom skulle just vff till oss(har inga föräldrar), hur blir det med det? -måste jag säga.

trött
Desire
 
Hej Desire!
Vet familjehem som det är en ensam fosterförälder.
Så det ser jag ingen anledning till att ni skulle behöva få barnen omplacerade. Det beror ju i första hand hur ni själv ställer er till detta, kommer överrens om vem barnen skall bo vidare hos mm.
Det kan ju vara besvärligt i fall dom skulle bo en vecka hos dej och den andra hos din fd. make.
När ni har kommit överens om hur ni skall ha det fram över så kontakta soc. och pressentera ett färdigt förslag.
Brukar oftas gå bäst hem hos dom. Det är ju trots allt bäst i fall barnen få vara kvar med någon av er än att dom skall behöva flytta.

Styrke kramar till dej.
Eva
 
Känner igen och förstår din vånda. Kan berätta hur det var för mig. Mitt fosterbarn kom till oss som treåring. När h´n var sex år var skilsmässan ett faktum. Jag våndades otroligt inför att berätta för soc. Var inställd på att kämpa för att h´n skulle flytta med mig. Vi hade utvecklat en stark mor-barn relation vilket BUP vidimerade. H´n hade inte tidigare knutit an till sina biologiska föräldrar. Nåväl, soc tog detta med ro och h´n flyttade med mig och biologiskt barn. När h´n var nio gjordes en vårdnadsöverflyttning på soc initiativ. Nu då h´n snart är 21 år är ansökan om adoption godkänd. Hade kontakt med den tidigare aktuella soc.sekr. och passade på att fråga hur de diskuterat inför skilsmässan, om det funnits tankar på omplacering. Fick till svar att biologiska föräldrar skils och inte flyttar man på barn för det.
Mer styrkekramar till dig!
 
Jag passade på att fråga vår fam.hemssekr om detta i samband med att vi frågade om ev flytt då min man blivit arb.lös. Hon svarade att vi får bestämma vem av oss som vill ha barnet, sedan görs en ny utredning.

Det ska mkt till innan ett barn flyttas på vad jag har förstått. Det sätts in en hel del resurser om man har problem, själv, bio barn eller plac.

Kram till dig!
 
Hej!

Det har gått jättebra! :banan: Känner mig lite osäker ibland...man vet ju aldrig liksom...dom har inte tagit beslut ang pojken men tror inte att dom orkar börja flytta honom på dom här premisserna....har flyttat in i nya huset och är så lycklig.

Tack för din undran
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp