SKL 2009 rekommendationer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
SKL ersättningar 2009. När jag klickar på den länken så förstår jag ingenting hur man ska utläsa den. är jag trög? Förra årets rek. var så enkla att utläsa. Nu förstår jag ingenting.
Finns den med samma layout som förra årets att se någonstans?

Vill först tacka alla som skriver i detta forum.Oj vad det hjälpt mej i denna svåra sits som
relativt nytt familje-hem.Har nog även besparat den strängt "upptagna" soc-personalen en massa "dumma" frågor,tack vare Er.Nu till min fråga,vad gör man om soc inte följer SKLs rek,även om det står i avtalet? Ex,vis den årliga höjningen?Uppsägningstid?Rätten till handledning? Finns det någonstans man kan vända sej till? Någon som vet?

Hej Dalkulla, och alla andra också förståss.
En av mina kommuner som jag har två placeringar ifrån, syskon med diagnoser, Följde inte avtalet. Ingen årlig höjning av arvodet och omkostnadsersättningen och inte heller höjning av omkostnadsersättningen när barnen blev 13 år. Jag ringde ett par gånger och påtalade detta och de skulle titta på det. Inget hände. :evil: Jag tog då mina lönelappar och räknade ut månad för månad de tre senaste åren, vad jag hade fått och vad jag skulle ha. Nästan ett år efter att jag skickat kravet fick jag allt retroaktivt.Det blev en mycket stor summa. :claphappy: Jag skickade uträkningen till ekonomihandläggaren och med kopior till socialsekreterare, socialchef och till nämnden.

När det blev årsskifte igen fick jag ingen höjning. :evil: Jag gjorde likadant och den här gången fick jag vänta till i september innan det blev tillrättat och jag fick retroaktivt från årets början. :rollhappy:
De senaste åren har de höjt vid årsskiftet!
Så mitt råd till dig är att ta fram lönelapparna, räkna ut vad du skulle haft och vad du fått. Presentera dom en räkning på summan och skicka.

mat-tilda:
Vilken bra idé - skönt att du fick rätt.
De har ju inget att vinna på att inte ge rätt ersättning - tvärt om så förlorar de ju i förlängningen eftersom de ändå måste betala ut retro.

Tack för ditt svar,mat-tilda.Känner att jag behöver lite "kött på benen" ang detta,annars blir man väl bort-argumenterad,då man är lite "grön" på detta område.Då är man alltså berättigad detta,eftersom den aktuella kommunen säger sej följa SKL s riktlinjer?Och ändå försöker dom komma undan,så fräckt!!Vi är väl underbetalda nog efter den insats vi gör!Inte konstigt att det blir färre och färre familje-hem som vill arbeta åt kommunerna,allt fler väljer org,och DET är dyrt för kommunerna!Snacka om dålig matematik! Har två plac,en åt en kommun och en åt en organisation.Ser stora skillnader,i både engagemang och plånbok!! Tack än en gång!

Har ni ett avtal där det framgår att kommunen följer SKL:s (kommunförbundet hette det förut) rekomendationer. Jag hade inget avtal skrivet, men kommunjuristen sa att ett muntligt avtal också är bindande, men svårare att bevisa. Jag kunde visa upp vårt krav som jag skrivit innan ena pojken kom och de hade ju betalt ut efter vårt krav med höjningar vid årsskiftet under många år. På den lilla pojken hade jag ett avtal som skrevs med den kommunen som placerade honom och som sen min kommun tog över. Från min kommun fick jag så en skriftlig bekräftelse på att de tog över avtalet. Denna bekräftelse fanns inte i våra akter på soc, utan jag fick skicka kopior till dom vid båda tillfällena. Skriftliga avtal fick jag för två år sedan. Då hade barnen varit placerade här i 13 år.
För att räkna ut vad du egentligen skulle ha haft i ersättning måste du ha kommunförbundets rekomendationer för de år bakåt som du ska kräva retroaktivt för. De finns på SKL:s hemsida. får du problem att hitta dom kan jag försöka leta åt dig. Kan vara lite svårt att hitta.
Ge dig inte för det är din fulla rätt att de följer avtalet!!!
Lycka till!

Hej allihopa!Har ett avtal där det tydligt står att kommunen följer SKL s rek.Ringde lönekontoret, påtalade att den årliga höjningen ska ske automatiskt därifrån ,vilket står i avtalet,där svarade dom att det måste komma från handläggaren.Han lovade att "kolla upp" det.Detta är nu sex mån sen,men nu är jag taggad att ta tag i det igen,tack vare dej mat-tilda.Jag har koll på de årliga höjningarnas procentsats.Tack ändå!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp