Små barn som lämnats ensamma.

Vi har en liten hos oss som lämnats ensam i lägenheten av sina Bio ett flertalet ggr tydligen innan grannar slog larm.
Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och vad vi kan göra mer än att alltid vara nära och förbereda liten på hur morgondagen ser ut, vem som är hemma och vem som ska åka till jobbet och skolan mm?
Vi har alltid dörrarna olåsta för det var en stor del av traumat, att inte kunna öppna dörren. Liten har slutat provöppna dörrarna nu efter ett antal månader, men stackarn är hela tiden på sin vakt och vill helst bli buren och vara med precis överallt till och med sitta i knät när jag är på toaletten.
Vi brukar leka med bilar och klossar som vi bygger till olika hus och visa kvällen innan vem som är hemma och om både jag och liten ska åka tex och handla mm för att förbereda så mycket som möjligt. Men jag känner att jag borde kunna göra mer för att liten äntligen kan få koppla av.

Soc säger att de ser att liten har gjort stora framsteg, men jag önskar att jag hade mer konkreta tips på hur jag hjälper liten vidare.
 
Hej
Vi har haft ett barn som var 6 år som har blivit inlåst och lämnad själv.

Vi jobbade med att skapa trygghet och rutiner och det tog ca 1 år att få hen att våga sova tryggt,med vetskapen att vi fanns kvar.

Små steg ,vi fick stegvis hen att först våga somna sedan att kunna somna utan oss i rummet.

Som sagt små steg. Vart efter hen blev trygg och knöt an sig till oss kom tillit och tryggheten.
Lycka till!
 
Min placering har inte upplevt att bli lämnad på det viset - dock att bli lämnad / utelämnad till väldigt många omsorgspersoner o det tog lång tid innan det vände - detta med att lita på tar tid. Fortsätt som ni gör. Hur gammalt är barnet ?
 
Vår liten är nu 3 år, var ca 2,5 när det hände.
Känns så ledsamt att liten är så osäker på allt nytt och inte har någon som helst självkänsla. Men visst går det framåt ena dagen och två steg bakåt nästa. Skam den som ger sig!!
 
Tillbaka
Topp