Snälla hjälp

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej jag ska i morgon ha avgjort om jag ska ta en pojke på tolv år med ADHA i några månader. Och jag vet att han har inga kläder just för sommar. Jag va i kontakt med soc i dag och dom nämde pengar om arvode och omkostnader. Vad är rimligt att man får i omkostnader för ett barn som antagligen behöver en hel del.Vad är rimligt att få i arvode.Som jag förstår så fins det olika nivåer av vad man kan få. Sen har jag hört att man själv ska skatta för arvodet vad ligger skatten på vad det gäller arvode. ska man skatta barnet pengar som är omkostnaderna också. Vad får man ut i arvode ca??? och omkostnader? Jag detta är min första gång så jag är lite nollad vad det håller detta. Och man vilj ju inte bli blåst. :? Hoppas någon svara och kan hjälpa mig lite om vad jag ska säga i morgon :bounce:

Hej!

Nu är jag inte kunnig i summorna man får för det är ju individuellt för varje placering, men man kan säga så här.
Arvodet betalar man skatt på och det ska soc dra innan pengarna kommer till dig. Precis som med din vanliga lön när du jobbar.

Omkostnaden är skattefri - alltså ska vara det. Nu får man ju ett extra tillskott på 130 kr/månad därför att när du deklarerar så är det ändå inte helt skattefritt. Skattemynd drar av så att de första 5000 kr beskattas.

Du bör få hjälp till säsongens kläder om barnet inte har något själv i klädväg. Även hjälp med pengar till sovrumsutrustning. Kan nog ske på olika sätt... antingen att du skickar in kvitton eller att du får utbetalt på annat sätt.

Jag antar att du kommer att få fler bra svar på sådant jag glömt att skriva här :razz: Lycka till!

/Adal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp