soc jobbigare än barnen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Under de år vi varit familjehem har vi fått sträva mycket själva. Liten handledning, få soc möten, knappt något gehör för det vi upplever med barnet. Vi pratar för döva öron...

Plötsligt...Det vi har sagt i flera år kan vi helt plötsligt höra att vår soctant berättar för oss som "sin upptäckt". Men hallå! Det är ju det vi sagt i flera år! :?

När soc tar beslut som påverkar vårt lånebarn negativt (bevisligt negativt) händer ändå ingenting. Konsekvenserna blir vårt problem och framför allt är det ju i slutänden barnet som far illa. :x

När vi skriker högt på hjälp och någon reaktion på det som sker ---

Då vänder soc på steken och säger att de vill flytta vårt lånebarn "av omsorg om oss". Tanken är ju inte att vi ska gå under :?
Vart då? undrar vi. "Till ett förstärkt familjehem", svarar de då. :x :x

Får man behandla människor hur som helst?
 
-Har ni provat byte av handläggare?
-Pratat med någon chef högre upp?
-Bett och fått ev extern handledning?

Byte av familjehem är ju verkligen inget som gagnar :angel: kan jag tänka mig utan problemen verkar ligga på annat plan här. Om tanken är förstärkt familjehem kan de ju börja med att stärka er tycker jag vore en bra idé dvs att ni som haft :angel: länge skulle erbjudas det stödet först och om ni då inte orkar, ja då är det en annan sak.

Lycka till!
 
Håller med lillan - begär absolut, om ni nu vill och orkar, att ni får jobba förstärkt! Håller tummarna för att er plac får stanna hos er!
 
tyvärr är det just så de behandlar oss.... samma sak skett här.. vi ber om hjälp och förståelse i flera år. När barnet väl utreds "vaknar" soc och säger OJ men vad gör dom... istället för hjälpa oss så ska barnet flytta för "omtanke om oss"... skitsnack! vi hade rätt och de fel. Det svider... pratas oxså om förstärkt familjehem, med utflygna barn bla bla vad blir det... jo helt nytt oerfarent hem med en 2-årig 8) och tro inte att information om utredning tas upp med dem.. nej nej..

De är så :evil: aldrig mer denna kommun!!!!!!(har ändå jobbat i snart 10år i dem, så saker och ting kan tyvärr ändras med tiden och andra soc sek) Hoppas nästa kommun som nu ber oss om hjälp, ser saker och ting från annat håll..
 
Jag inser att jag är väldigt glad över att ha tre bra kommuner att arbeta för just nu. Visserligen är det emellanåt samma tugg om ersättningar och avlastningar men i det stora hela så känner jag mig uppskattad efter förtjänst och med ett så gott stöd som de kan ge :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp