Soc vill omplacera någon som kan lagen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns det någon här som vet hur stor makt soc har vid en frivilligplacering enl SoL?

Ska dra en lång historia snabbt. I april i år bad vi om en avlastningsfamilj då väldigt mycket tråkigt hände runt oss och vi har inga "naturliga" avlastningsmöjligheter själva och kände att för att orka behövde vi få ett litet andrum något dygn någon gång ibland. Vår lilla hade under samma tid väldigt mycket kontakt med bio mamman som ville ha sitt lilla hjärta hemma 1 natt/v. Något soc starkt sa ifrån pga lillans unga ålder (hon var då 9 mån).
I aug fick vi träffa en tilltänkt avlastningsfamilj som vid hembesök hos dem vi tackade nej till. Nu har dom hittat en ny familj som verkar helt underbar, problemet är bara att till denna familj har soc sagt att det ska vara en heltidsplacering där inskolningen ska ske snabbt. Om 2 veckor förväntas det att vår lilla ska tillbringa en hel helg där och om ytterligare 2 veckor ska själva förflyttningen ske.
Jag har bett om avlastning och sagt att OM dom hittar en bra familj så kan jag på sikt tänka mig och släppa vårt lilla hjärta och "bara vara mormor".

Bio mamman vill absolut inte att hennes lilla ska flyttas från oss och absolut inte så snabbt som soc vill. Till saken hör att soc inte informerat bio mamman om denna flytt.

Vad får soc göra? Får dom bestämma så här över alla våras huvuden när det är en frivillig placering?
 
Vid en sol placering kan ju bio hämta i stort sett när som helst, om det inte finns flyttförbud.
Finns det risk för att soc går in med LVU om mamman trilskas?
Kan inte detta så bra men be om möte med alla inblandade och gå igenom allt.
Lycka till
 
Det är inte mamman som vill ha tillbaka sitt barn utan hon vill att barnet ska vara kvar hos mig på heltid. Medans soc bestämt sig för och flytta den lilla på heltid.
 
Som familjehem så har man ingen rätt alls att företräda barnet. I bästa fall kan soc lyssna på dina argument.
Vid SoL-placering så kan bio blockera och säga nej. Däremot så kan soc säga "om ni inte går med på detta så blir det LVU". Vilket kan vara sant eller inte...
LVU är en betydligt besvärligare process för soc.
 
Bio´sarna sa nej till omplacering och soc lyssnade så vi har sötisen kvar hos oss.... men vi är fortfarande fundersamma eftersom vi nu ska genomgå en ny utredning :?
 
Kan det vara så att ni blev snabbutredda innan för att kunna ta emot :angel: akut?
Och nu ska utredas ordentligt, för fast placering, precis som vi andra blivit?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp