sommar jour

Hej

Vi har blivit tillfrågade om att bli kontrakterat jourhem under sommaren (två platser). Vårt första bud vi fick var både lönebortfall och arvode, omkostnad vid placering. Vi tacka ja till detta men då ringde nästa upp (två dar senare) och sa inget lönebortfall och sänkte arvodet med 4000kr för två platser (till 18000) men sa att vi vid placering får ytterligare arvode lägsta 5000 för minsta barnen och 7000 de lite större och omkostnad. 0-18 år ska det stå men dom säger att dom vill ha detta främst tänkt för yngre barn.
Brukar man få ytterligare arvode vid placering? Jag trodde ju det var samma hela tiden tom som full bara att man vid placering får omkostnad. Och vi har ingen lust binda upp oss hela sommaren för 18oookr/mån minus skatt och vara helt låsta. Någon tid hur snabbt vi ska ta i mot har vi inte fått. Denna kommun har inga jourhem utan förlitar sig på att vi familjehem kan ställa upp fort vilket vi gjort då jag haft snälla chefer. Jag vet inte riktigt hur dom tänkt detta ska funka när sommaren tar slut. för det är ju ett tidsbegränsat uppdrag vad händer om vi står där med två barn i slutet på sommaren?
Någon som varit med om detta eller har synpunkter och förslag på vårt mot drag nu.
 
Det låter som ert dubbla arvode ska kompensera lbe .......
Vi brukar vikariera för ordinarie jourhem på sommaren.
I år blir det bara en vecka medan maken fortfarande jobbar då vi inte vill binda upp hans lediga veckor.
Andra år har vi tagit mer men alltid utanför hans semesterperiod då vi ändå är hemma det mesta.
Vår kommun delar jourarvodet på 4 och betalar per vecka + omkostnader vid placeringar.
Vi har varit allt från tomma till en extra (3) placeringar allt efter behov.
Den tredje har de dock fått betala extra för då vi egentligen bara har två platser.
Vissa år har vi fått ta över från ordinarie och som har flyttat tillbaka efter semestern.
Andra år har de kommit mitt i och flyttats över till ordinarie om inte ärendet avslutats innan.
Se till att ni får alla villkor skriftligt innan ni tackar ja eller nej och även svaren på era frågor.
Eftersom alla gör olika är det svårt att veta vad som är "rätt eller fel"
Vi har ju gjort detta ett antal år nu och har en bra deal som alla parter är nöjda med.
Vår kommuns inställelsetid är 6 timmar vilket faktiskt ger oss ganska bra spännvidd på aktiviteter även vid jour men med förbehållet att vi kan behöva avbryta och åka hem.
Snabbast har kommit på 20 minuter och en fick vi veta på fm men kom inte förrän tidig kväll.
Som sagt, se till att få allt skriftligt innan ni bestämmer er, det är mitt bästa råd!
 
Tillbaka
Topp