Sommarbarn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kom på en sak idag. Varför inte vara sommarfamilj? Det måste finnas många barn som skulle behöva komma bort ett tag under sommaren, eftersom vi inte har någon placering idag så kan vi ju vara tillgängliga även för detta.

Någon som tagit emot sommarbarn?
Är kommunerna iblandade även i detta?
 
Hej!
Förra året när vi gick vår Pride-utb. så frågade vi om sommarbarn, om det fanns fortfarande inom kommunernas regi. Det gjorde det inte, men vi blev iaf slussade vidare till en kommundel och fick en kort placering som i kontraktet stod kontakt, andra begrepp finns väl liksom inte idag inom kommunerna, men den placeringen var en viss tid under den sommaren.
Annars finns nog sommarbarn fortfarande som kommer genom organisationer från Ryssland (tror jag).
Här är lite länkar som nog kanske kan vara intressanta: http://www.latnet.se/sommarbarn-07_2.pdf
http://www.ryskabarnhem.org/
http://www.folkhalsan.fi/default.asp?pa ... 53;777;696

Nåväl, det här var några av dem länkar jag hittade som kanske kan hjälpa dig något vad gäller sommarbarn.
Min systers väninna har i väldigt många år tagit emot sommarbarn från Ryssland, i många år kom samma flicka tillbaks till varje sommar och jullov. Idag arbetar min systers väninna själv i Ryssland och öppnar upp en svensk butikskedja för barn och damkläder. Hon har gått och lärt sig prata, skriva och läsa ryska under flera år också.
Jag minns att jag skänkte en vinterdess till en flicka som min systers väninna hade i flera år. Dem här barnen är nog inte så vana med överflöd i varken fysisk bemärkelse eller ens presenter osv. Men så tacksam och glad hon blev över min vinterdress! Det är säkerligen jättegivande att ta emot sommarbarn. Lycka till!
Mvh MGB
 
MGB: Tack för dina länkar!

Ska läsa mer - har bara skummat på ytan nu.
Ska oxå kolla med vår kontakt på soc. De som inte just nu har några placeringar som matchar. Vem vet - de kanske har andra uppdrag, som sträcker sig under en kortare tid??

Ha det gott!
kram
 
Vi har avlastat jourhem sommartid
Det har vart jätte mysigt.I år blir 4året i rad.
Kolla med eran kommun det kanske finns behov av det.

Trevlig midsommar :rollhappy:
 
Aha... ja det kan man ju göra. Fast man kanske ska vara ute i god tid då?
Kan ju alltid kolla av med vår kontakt om de behöver.

Tack för tipset och trevlig midsommar till er oxå :razz:
 
Vi har varit vikarierande jourhem över sommaren när jag var arbetslös och ändå hemma.
Medan maken jobbade kunde vi ju inte göra nåt ändå.
Dock fick vi bara full ersättning vid placering.
För "jouren" (utan placering) fick vi bara 1500 som symbolisk summa.
 
Nej det är ju sant - man kommer inte långt när den andre jobbar.
Synd bara att man inte får mer när man vikarierar som jourhem. Fast står man ändå till förfogande så spelar det kanske inte stor roll...
 
Det är VÅR kommun som har den policyn.
Den ersättningen kan säkert variera..........
Vi vikarierade i tre veckor och behövdes inte alls under den tiden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp