Spädbarnskolik

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hej =)

Har ett spädbarn som plågas fruktansvärt av kolik.. :angel: skriker mer eller mindre 24 timmar med några korta uppehåll...

Har provat allt möjligt men om det är någon här som har haft lika problematik så dela gärna med dig! :claphappy:

Har dessuttom hört att spädbarn kan plågas av ångest?
Någon som vet?


Ha det gott alla :razz:
 
akupunktur har provats på en del håll med gott resultat... däremot är det väl få som utövar det på små barn....
 
Ett av mina barn led av kolik och det som hjälpte var att massera med runda rörelser mjukt på magen ex
Ett annat tips som blir svårt att förklara utan att visa är att när vi höll barnet med dess kropp vänt utåt mot han och med ena handen runt magen. alltså visade det sig att ett mjukt tryck och en vaggning lugnande totalt den onda magen.
Hoppas du förstod :idea:
Lider med dig och hoppas du hittar lindring för barnet.
Vi övergick till majsvälling och såhär i efterhand visade det sig att barnet kanske inte tålde den vanliga vällingen...tips från läkare

Lycka till
 
Har ingen erfarenhet av kolik, men har hört att fänkålsavkok ska vara bra.

Sjal?

Att lägga barnet på din vänsterarm, med ansiktet ner mot golvet brukar lindra också.

Ang. ångest. Ja, där har jag erfarenhet och det kan de ha. Vår lille var 8mån och led mkt i början. Det som hjälpt har varit närhet närhet närhet och att begränsa alla kontakter. Att INGEN utom vi i familjen fick ta upp och sköta om, mata och trösta.

Har vi hållit ganska hårt på i ett år och har nu en harmonisk liten krabat på snart två år.....

Inboxa mig gärna så kan jag berätta mer om du vill.

Hur gammalt är barnet??

Styrkekramar
 
tack alla som svarade,
vi får väl se...och stå ut helt enkelt-det gör bara så ont att se att h*n har så fruktansvärt ont :cry:
 
En annan sak som slog mig...allergi? Har ni kollat om det är mjölk allergi? Är inte ersättningen gjord på mjölk??

När du vet att barnet är matat och rapat, torr blöja mm mm.

Åhh...kom nu på vad Pipping berättade.

Hon berättade om ett familjehem i norr som fått en liten, som inte sa ett knyst, en dag började barnet gallskrika. Det skrek och skrek och skrek. Mamman började känna sig vanmäktig och ville säga upp uppdraget, ringde sin man och sa att jag är ingen bra mamma, vi säger upp detta.

Han sa till henne, titta på barnet, prata med det och fråga hur du kan hjälpa det.

Hon tog det skrikande barnet och såg det i ögonen och sa _vad kan jag göra?

Som om nåt sa till henne så började hon klä av sig och barnet, lade det intill sin nakna hud och sen gick de så ett bra tag, maken fick köpa skjortor i stl 58 till henne för att de skulle få plats.

Vad jag ville säga.....lägg barnet så nära dig det går....står du inte ut med skriket, ta en mp3 eller hörselskydd....öronproppar. Men glöm inte närheten....

Hör gärna av dig

Kram
 
Akupunktur fungerar på en del..
Men tyvärr är det olagligt att ge det till små barn i Sverige.
Har en i min direkta närhet som trots det gett/fått det till sitt barn om skillnaden är märkbar.

Det gäller dock att få tag på en som är villig att testa det............
 
Som någon ovan var inne på....
Testa att ge majsvälling istället för vetebaserat tillägg/välling
Majsvälling är mycket snällare mot magen (även mina valpar får majsvälling :wink: )
 
Hej!

När min son var liten och hade kolik provade vi ALLT! Fick då rådet att ta en tsk messmör i tillägget, hade det även i vällingen senare vid magknip, fungerade bra för honom :razz:
 
)[/quote]
Fast majsvälling är väl från 6mån?[/quote]


Vi fick ändra till majsvälling vid ca 2 mån men rådfråga du BVC läkaren för vår sa så och det hjälpte.
Har du provat hängsjal att ha barnet i mkt ifall det handlar om annat än kolik? iaf så ger den mkt närhet och samtidigt kan du göra lite medan du håller barnet nära.
 
Jag håller med föregående. Mitt biobarn led svårt av kolik

-Miniform vid varje måltid
-Majsvälling, 1-2tsk messmör i vällingen (superbra!) Gör absolut inget att det är för mindre barn.
-babymassage:

massera stora runda "solar" över bålen, 5 upprepningar
massera uppifrån mellangärdet rakt ner mot ljumskarna, 5 upprepningar
ta tag i fötterna och böj knänan upp mot hakan, gunga benen lite, 5 upprepningar (här brukar gaserna komma :oops: )

Gör dessa övingar gånger 3, flera gånger per dag

Det kan ta ett tag innan man märker någon skillnad. Men gör det inte det bör du kolla ev mjölkallergi...
Lycka till!
 
Hej på er =)

tack för alla tips och pm! :claphappy:

Nu fyller barnet snart 2 mån, och vi har masserat,gett mediciner( t ex minifom,laktulos),bytt ut välling...första tre dygn baby-sempa 1 sedan dess nutramigen(hypoallergen,mjölkfritt),kornkudde,badat,gungat och BURIT BURIT BURIT!!!!!!

Men fortfarande skriker/gråter pruttar och rapar h'n i timmarna!!!! :cry: Natten som varit sov h*n EN timme....somnade kl.8 i morse...fram till ca 10 och är mer eller mindre vaken sedan dess...hur i hela orkar h*n,den där lilla kroppen???? :cry: Knappt att man själv orkar.... :wink:

Det som återstå att prova är messmör och majsvälling,ska ta det med bvc...


Tack en gång till
från en trött twighlightcat
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp