Stöd till familjehemmet?

Är helt grön på detta område. Blev familjehem åt en anhörigplacering lite snabbt o lustigt...
Barnet är inga problem, är LVU pga. föräldrarna och det är där det jobbiga uppstått...

Min släkting /ena föräldern gick i taket när hen fick reda på att vi skulle bli familjehem, mest pga. avståndet. Men nu beter sig hen riktigt illa mot barnet, skickar anklagande meddelanden som gör att barnet mår dåligt.
Och skickar även till mig, jag svarar inte längre då det inte leder nånstans. Har naturligtvis påtalat detta för soc.

Men min fråga, hur brukar det fungera för familjehemmen:
- Får vi som familjehem klara och hantera det på egen hand när förälder beter sig så här? Det här var inte vad jag hade tänkt/trott när jag tackade ja. Suger riktigt musten ur mig...
- Vad erbjuder soc för stöd till barnet? Som nu har svårt att orka skolan när det varit som värst. Eller är det upp till oss att fixa kurator eller liknande?

Ska försöka få mer info från soc men det verkar vara svårt att få någon vettig info från dom, och jag fattar inte riktigt vem som är ansvarig för vad osv.
 
Ett väldigt enkelt sätt är att byta telefonnummer.
Tråkigt att det ska behövas men hjälper inget annat så.......
Just detta är en svår bit idag när alla har egna telefoner och man inte kan filtrera vad som går fram och inte
 
Klart du ska få stöd. Vi ordnade själva hjälp från BUP till vår plac, självklart kan man gå via vårdcentralen som oftast har en kurator eller att ni själva betalar psykolog privat. För vår egen skull krävde vi handledning från vana familjehandledare som vi själva valt. Detta gick soc med på då dom själva inte kunde stå för den handledningen och vårt uppdrag var ganska komplicerat.
 
Byta mobilnummer vill barnet själv göra när hen ändå ska få ny mobil. Men löser ju inte problemet i sig.
Ska prata med soc och se vad de säger om det, annars får jag kontakta kurator eller liknande.
 
Tillbaka
Topp