Starta HVB-hem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan
Detta kanske inte är rätta forum för denna fråga men jag kunde inte hitta något annat som passade bättre än detta.. :)

Min fru och jag driver en mindre gård, i dagsläget helt på vår fritid. Vi har nu börjat fundera i banorna att starta ett behandlingshem i det andra bostadshuset som finns på gården. Tanken är att ta emot unga kvinnor/tjejer och ha hästarna/gården som en del i behandlingen.
Min fru är utbildad socionom och har jobbat med missbruksvård under några år, tanken är att hon ska jobba några år till för att få mer erfarenhet och sedan ska vi förhoppningsvis kunna starta upp behandlingshemmet.

Jag undrar nu vad som krävs rent praktiskt för att kunna starta upp ett behandlingshem..

Sedan kommer man ju oundvikligen in på den ekonomiska biten också, även om det inte är därför man startar ett HVB-hem så är det ju ändå en förutsättning för att kunna göra det..
Det är ju omöjligt att starta upp ett behandlingshem med bara min fru och ev. jag som "anställda", hur kul man än tycker det är med den här typen av verksamhet så måste man ju kunna vara ifrån den "dagliga driften" två helger i månaden. Någon form av anställd behöver man ju alltså ha som kan avlösa vid sjukdom, några helger i månaden, semestrar o.s.v.
Vi räknar med att kunna ta emot mellan 2-4 personer, lite beroende på hur kraven på fastigheten ser ut, och frågan är hur mycket pengar man kan räkna att få för detta antal ( per månad)? Om det inte går att ha en anställd på minst deltid för detta antal platser så kan man ju lägga planerna på is... Någon här som har en aning om hur stor ersättningen är, bara grovt uppskattat räcker.

Hälsningar Mårten
 
För att starta HVB-hem måste man ha tillstånd från länsstyrelsen. Bostaden ska uppfylla vissa normer, minst en personal ska ha akademisk utbildning. Man ska föra kassabok, ha akt. revisor,föra journaler, kvalitetssäkra vården, ha psykolog - kontakt mm.
Ersättningen ska täcka barnets uppehälle, era och de anställdas löner, semesterlöner, sociala omkostnader, pensionsförsäkringar för er och personalen försäkringar på bilar och huset. Om man har bil och hus och inventarier skrivet på HVB-hemmet måste man lösa in det när man avslutar. Kan vara svårt att avsluta på ett ekonomiskt bra sätt. Man får skatta för egen kost om man äter det tillsammans med de placerade. Ja, det är en hel del att tänka på, men sök här på nätet på HVB-hem och läs deras kvalitetsbeskrivningar, kontakata länsstyrelsen och börja planera tidigt, för det tar tid.
Lycka till!
Mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp