Svartlistade

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har vi varit med om det som aldrig borde fått lov att hända!! Känslorna har varit många men nu är vi mest ARGA!!!!
Vi har varit ett sk jobbigt familjehem som har ställt krav på soctanterna. Anledningen att vi överhuvudtaget ställt kraven är på grund av 2 jättefina ungar. Kraven vi har ställt är att vi ville att den ena skulle få komma till BUP och vi har även berättat att barnen mått dåligt vid umgänge.
Redan från början har vi varit tydliga med att barn som bor hos oss är en del av vår familj och kommer behandlas därefter. Vi har fått kritik när vi kallade barnen för "våra" barn, vi har fått höra att vi motarbetar umgänge då vi har berättat om hur barnen mår när de träffar sina föräldrar. Vi har blivit hotade av en barnents pappa... då hette det att det var vi som var aggressiva. Vi har fått höra att "kan inte barnen få ha tics" eller "kan barnen inte gå upp på sitt rum så att ni slipper se det". Vi har aldrig sett röken av någon handlingsplan. Det ena barnet har bott hos oss i 2 år och det var över 1 år sedan de träffade honom/henne. Vi har kommit till umgänge där föräldrar inte dyker upp... ändå får vi höra att vi motarebetar umgänget!!! Vid flera tillfällen har soctanterna ljugit oss rakt upp i ansiktet.
Båda barnen är "svåra" placeringar med oerhört mycket i sitt bagage. Skola/förskola intygar vilka framsteg de har gjort sedan de kom till oss. Ändå händer detta fasansfulla... vi blir kallade till ett möte där vi får reda på att de inte har något förtroende för oss längre. Barnen togs från förskola/skola samma dag och vi fick åka hem och packa. Soctanterna förklarade att det varit ett svårt beslut som hade diskuterats fram och tillbaks under 1 månad... utan att säga ett enda ord till oss (vi märkte dock att det var ovanligt tyst från deras sida). Vi har under hösten försökt att få till stånd ett möte med deras chef för att reda i denna situationen... vi har frågat om vi inte kunde ta in tredje part att medla i denna konflikt... vi har fått kalla handen i våra förslag.... chefen ville inte ens prata med oss.
Vad som har hänt nu är att 2 barn inte förstår någonting. Ett skolbarn som har trott att han/hon skulle bo hos oss tills han/hon blir stor. Ett barn i yngre förkoleåldern som är så otrygg att han/hon har legat på nätterna och hållt fast oss så att vi inte skulle försvinna.
Har ni varit med om detta?? Hur orkade ni vidare?? Är alla soctanter lika galna?? Finns det kommuner som det går att samarbeta med??
Vi kommer att anmäla på varje instans som går och även barnens anhöriga/skola/förskola kommer att anmäla. Föräldrarna har soctanterna fått över på sin sida... först tar de barnen ifrån dem sedan samarbetar dem mot familjehemmet... hur sjuk är världen??
Vågar vi bli familjehem igen?? Hur går man isåfall förbi den kommun vi jobbat med... vi får ju inte goda referenser därifrån.
 
Men gud så hemskt,och så förstår dem inte varför det finns så få familjehem!?!
Detta var nog det mest opsykologiska jag har hört och man behöver inte vara utbildad psykolog för att anse detsamma!

Hoppas ni kommer RIKTIGT LÅNGT med anmälan och kanon att ni har både anhöriga och skola/dagis med er som också gör anmälan!

En hel massa energi får ni av oss och stort lycka till!
 
Vill bara skicka en styrkekram och en eloge för att ni är stridisar för "era" barn.
Du kan läsa lite om våra erfarenheter av kraftigt förstärkt familjehemsvård i tråden om "konsulentstödd familjehemsvård", så jag har en aning om vad ni gått igenom. Vår pl. lyckades vända hela sitt liv men behövde en samtalskontakt tyckte både vi och barnet, bland annat kvarstående självskadeproblematik och att allt raserades under och efter umgänge. (Har haft extern samtalskontakt i tidigare fam.hem och tyckt att det var till hjälp). Men det var det kalla handen till. Så vi fick säga stopp innan det gick för långt. Jag är övertygad om att vi var ett "jobbigt" familjehem, men jag kan inte heller bara stå och blunda. Och jag kan lova att jag är lika jobbig när jag nu har lämnat fam.hemsvården och arbetar med utsatta barn och ungdomar från ett annat håll.

/sammi
 
x-tra mamma!!
Jag förstår EXAKT vad du skriver! EXAKT!
Det är lite skrämmande och jag är inte förvånad om det gäller samma kommun...på T...

Vi hade några otroligt jobbiga månader efter att gossen behölls av sin biofar på ett umgänge. Att inte kunna få chansen att förklara för honom vad som hänt och risken att biofar drar sina lögner och vänder gossen mot oss.
Vi fick samtalstid på BUP hos den psykolog vi gått till med gossen. HELT underbart! (Samme psykolog är nu vår referens inför kommande uppdrag).
Vi har ett stort och gott nätverk som sett till att vi hållt oss uppe över vattenytan. Själv vågar jag inte åka till den stad där gossen nu bor -jag är livrädd att möta honom. Visst, det hade varit det mest underbara att få hålla honom i famnen igen och tala om att vi fortf älskar honom och att han kan komma till oss när han vill. Han hade varit en mkt lycklig gosse vid ett sådant möte MEN vad händer när kvällen kommer? När han ligger i sin säng och börjar tänka på sin tid här? Hur mkt gråter han då? DET vill jag ALDRIG utsätta honom för! ALDRIG!

Just detta var anledningen till att vi backade första ggn vi tänkt blir famhem. Risken att totalt bli avhuggna från barnens framtid. Men vi sa "asch, inte händer det - man blir kontaktfamilj eller får iaf prata i telefon" HA! Vi fick vara med om det värsta som kan hända! Nåja, nu har vi varit med om det och ser oss som en erfarenhet rikare. Det värsta är att den kommunen pratar så mkt skit om oss att vi inte får några nya uppdrag. Allt är toppen när de besöker oss men sen är det iskall tystnad eller ngn dum bortförklaring. Alltid efter att de pratat med kommunen T (som ju utredde oss).

Kommunen T är anmälda av en i min ursprungsfamilj som tyckte att man gick helt förbi BBiC. JO har anmärkt och sagt åt kommunen att de handlat helt galet och ska se över sina rutiner i framtiden.
Låt JO få reda på hur det gått till i ert ärende! Skaffa referenser från dagis/förskola/skola/BUP/ föreningar etc inför kommande uppdrag. Var ärliga i er besvikehet över den kommunen som gjort så här men spy ingen galla (det hjälper inte har vi märkt *fniss*) - blicka framåt och hävda att varje ny socialsekr är en ny individ för en ny kommun men förhoppning om BBiC i äkta funktion.

Vi fick 1 tim avslut efter 3 mån och i nov var det exakt ett år sedan vi såg "vår" gosse senast. Han var ett lånebarn men alla lånebarn ingår i vår familj -en gång här, alltid här. Jag har foto på alla lånebarnen på väggen (vilken jag lär få byta ut om vi får fler uppdrag för väggen är förliten nu). När de kommer hit ska de se att vi tänkt på dem dagligen och tittar ofta på dem på fotona. Även vår helgflicka finns där på väggen och hon njuter av att vara ett av "våra" barn.

Så här kommer det en enorm styrkekram till dig och din familj från mig!!
Man klarar det men det kräver massor med engagemang, samtal och tårar.
//Mor Anna
 
Tack till er som har läst och er som har skrivit!
Det har inte hänt så mycket sedan sist. Vi håller på att skriva på anmälan och det tar tid, dels för att det är svårt att återigen gå genom hur barnen har blivit behandlade, dels för att vi vill att anmälan ska bli bra. Vi försöker att knyta relevant lagstiftning till vår anmälan.
Själv känns det jobbigt att så totalt tappat tillit till vårt samhälle. Jag har alltid trott att jag kan göra en skillnad för någon genom mitt agerande... det tror jag inte längre. Detta är kanske extra jobbigt eftersom jag själv jobbar med människor i mitt yrkesliv.
Sammi, jag har läst dina inlägg och... f-n vad jag känner igen mig. Usch och fy för hela detta korkade system. Stackars barn, först drar de en "nitlott" bland föräldrar som inte kan ta hand om dem... har de sedan otur drar de ännu en "nitlott" och får en socialsekreterare med kompetens på en fruktansvärt låg nivå och ett stort behov av makt.
Mor Anna, jag vill bara gråta när jag läser dina inlägg... förstår dig så väl. Är ni familjehem nu? Har ni lyckats ta er förbi er kommun?
Själv kommer vi nog inte bli familjehem igen. Funderar just nu på hur vi kan fortsätta med vårt. Kanske jag skulle börja forska och doktorera i familjehemmens och barnens situation. Men vi får se... vilken riktning skulle isåfall denna avhandling ta? Kan jag bli sponsrad? Orkar jag gå in i det på en akademisk nivå? Jaa, frågorna är många...
Vi vet att det är en del som har skickat brev till socialtjänsten i vår kommun gällande att barnen flyttades från oss. Inte så trevliga brev för soctanterna men mycket fina för vår del. Vi har fått ett fint stöd av många vilket värmer skönt. Det är bara så hemskt att sådana här övergrepp får fortgå... vilket det kommer göra i vår kommun iallafall. Ibland griper det tag i oss vad de egentligen har gjort mot "våra" barn... vilket fruktansvärt övergrepp!!
Vi hör av oss när vi har skickat anmälan och berättar vad som händer. Ni som fortsätter kämpa med "era" barn vill vi bara säga att ni är fantastiska. Fortsätt med ert fina arbete!!! En eloge till alla er!!!
 
Hej x-tra mamma!
Nästa nummmer av AM ska handla om FN:s barnkonvention. Skriv gärna om hur ni blivit behandlade och maila före första 1 februari till familjehemmet. Tidningen läses av de som är utsedda att utreda hur barn i familjehem har det.
mat-tilda
 
x-tra mamma sa:
Mor Anna, jag vill bara gråta när jag läser dina inlägg... förstår dig så väl. Är ni familjehem nu? Har ni lyckats ta er förbi er kommun?

Hej x-tra mamma!
Tråden börjar visserligen bli gammal men jag vill ändå svara dig.

Vi är sedan snart två år kontaktfam till en nu 12-årig fjäril. Det funkar jättebra och hon är här varannan helg...och ibland mer än så. Hon är för evigt en del av hela storfamiljen och följer med på alla äventyr som "vårt" barn.

Turerna har varit många men vi ha ÄNTLIGEN fått bekräftelse och känner oss inte så "smutsiga" längre. Fjärilens kommun börjde placera en 9-åring rådjursgosse här, tyvärr var han allt för skadad för att passa in med alla våra djur. Jag kunde inte ens gå på toa utan att "ngt råkade" hända, oerhört stressande....
Nåväl, när vi avböjt uppdraget försökte soc övertala oss genom att smickra om hur duktiga vi är...hmmm... Till slut kom det fram att den kommun som "svartlistade" oss eg tycker vi är skitduktiga MEN har lätt för att gå vår egen väg (ja utan soc-kontakt i nästan två år så får man ta vissa beslut själv...). Dessa snälla och upplyftande ord kan de nu inte ta från oss :) Vi klättrade dessutom två pinnhål i respekt då vi valde att säga nej till Rådjuret för att han inte skulle behöva genomgå ytterligare ett nederlag och misslyckande (vi skulle blivit famhem nr 4).
Så även om vi just nu väntar på nästa trasiga unge gör vi det med den vetskap att den kommun som svartlistat oss eg höjer oss till skyarna. Vi är duktiga, kompetenta och lyckas med vårt uppdrag att stärka en trasig individ!

Trots det känner jag fortf avsmak bara av att åka till den kommunen och hälsa på vänner, det sitter oerhört djupt hur de behandlat oss och ffa lille prinsungen!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp