Tagit oss vatten över huvudet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, jag är helt ny i detta forum men väldigt glad att jag hittade hit.

För tre månader sedan tog vi emot en 15-åring som släktplacerats hos oss. Vi hade aldrig tidigare ens funderat på att bli familjehem utan det var tonåringen själv som kontaktade oss och undrade om hon kunde vara här någon gång då och då eftersom hon blivit placerad på annan ort långt från sina vänner. Vi gick med på detta och under sommaren var hon hos oss vissa helger och även en längre vistelse på 14 dagar. Allt gick jättebra och vi tyckte så synd om henne eftersom hon vantrivdes med sin dåvarande placering. Efter många diskussioner kom vi fram till att anmäla oss som familjehem för just denna tjej ochdet tog inte länge så var hon här. Första tiden kallades det privat placering eftersom det var på överenskommelse mellan oss och de biologiska föräldrarna men soc startade samtidigt en utredning eftersom vi krävde att en placering skulle vara under mer ordnade former. Genomgick alla utredningar och fick nyligen beskedet att vi blivit godkända som familjehem under utredningens gång.

Denna tjej har själv tagit initiativet att flytta från sin biologiska familj på grund av olika anledningar och är själv inget "problembarn". Hon är lugn, ordentlig och har höga betyg i alla skolämnen.

Allt borde egentligen vara toppen - men det är det inte.

Jag hade väl en vision att hon på något vis skulle vara som man själv var i den åldern med kompisar, fritidsaktiviteter osv men icket.

Hon är alltid hemma - alltid. Och hon ska alltid vara med oss vuxna, sitter jag och min man och pratar ska hon också sitta där, lagar vi mat står hon bredvid..aldrig mer än ett steg bort och jag orkar inte.

Det är lite svårt att förklara men jag känner att hon tar så himla mycket tid i anspråk. Vi har två egna barn som är sex och tio och jag tycker det är omöjligt att få någon slags egentid med dom.

Känner att jag blir mer och mer uppgiven och vill knappast vara hemma längre. Våra barn har jämt kompisar och hittar på en massa skoj men inte denna tjej. Hon tycker alla hennes klasskompisar är barnsliga, löjliga, fula, gillar fel filmer, pratar om fel saker osv. och väljer själv att inte umgås med någon - hon är inte mobbad eller utstött.

Det här har förvandlats till en fasa för mej och jag känner att allt hela tiden ska snurra kring henne. Ja, jag känner mej helt enkelt aldrig naturlig eller avslappnad längre.

Usch, vet inte vad jag vill egentligen, bara skriva av mej antar jag. Tack för att ni orkat läsa :?
 
Det låter som om du känner dig invaderad.........
Går det att prata med tjejen, hon är ju trots allt ganska stor.
Förklara att du behöver egen tid med både dina bio och din man.

Det är ju i o f s bra att hon vill hjälpa till men kanske inte alla dagar?
Ge matdagar och diskdagar........
Uppdrag i tvättstugan.....
Ge uppgifter som kan/ska utföras på egen hand.

Det gäller ju att förklara på ett sätt så att inte tösen känner sig ratad........
Lycka till
 
Förstår hur du känner. Vi hade en gång en tonåring som var med 100 % av tiden. Helst inte mer än en meter från mig och allra helst i mitt knä!! Den här :angel: var en storvuxen tonåring så det måste ha varit en syn för gudarna. :D
Jag tog det som ett gott betyg, Att jag/vi var omtyckta. Men det blir så klart jobbigt.
Som Honey säjer så får man gå försiktigt fram så inte tjejen känner sig oönskad och bortknuffad.

Har hon ingen hobby eller några intressen som hon kan pyssla med?
 
Vi har nästan lite av samma sak med vår jouris i samma ålder. Gränslös vill bli omtyckt älskad behöver prata i ett nu har vi turen att vår bio är i samma ålder så dom är ganska tajta o umgås men alltid är båda är numer i vår närhet. Det går max en timme av hög musik o glada skratt men sen måste det ner och berättas för oss vad som var kul vad dom håller på med o pejla av vad vi gör.Vi vuxna delar ofta på oss när det blir för mkt så lite som att en vuxen BARA hämtar o lämnar på träning gör lite egen tid.
Men städning o lite egna uppgifter är oxå bra fast man måste ju vara i närheten ändå för att vägleda.
Jag tycker dock att du ska prata med tonåringen kanske problemen som var hemma har gjort att denne måste ha mkt bekräftelse nu. Ok om det är fel på kompisarna finns det ingen hobby som passar??
 
Tack för svaren :razz:

Visst känns det som ett högt betyg att hon vill umgås med oss men samtidigt känner jag mej kvävd. Har märkt att vår äldsta dotter inte heller tycker att det är särskilt kul att hon alltid är oss i hasorna. Tror hon känner viss svartsjuka över att hon kräver så mycket uppmärksamhet.

Visst kan man resonera med henne men det är svårt att göra det på ett sånt sätt att hon inte känner sej bortknuffad.

Hon har inga som helst fritidsintressen, nej nej - hon vill bara hänga med oss här hemma. Hon avskyr sport av alla de slag och tycker att allt man föreslår låter "boring" ;)

Ja jisses, när jag skriver dessa inlägg låter det verkligen som i-landsproblem och inget man borde haka upp sej på. Vet inte varför jag har så svårt med hela den här biten men ibland känner jag mej verkligen som en tickande bomb.
 
Vilken svår situation! Klart era egna barn inte tycker att det är kul som ni nu har det och du mår inte heller bra av det, vilket inte alls är konstigt. Men ni måste försöka lösa problemet, som du säjer, du känner dig som en tickande bomb och så ska man absolut inte behöva ha det.

Om ni inte kan lösa problemet så kanske ni får fundera på att säja upp placeringen, men det är ett stort och tufft beslut. Men ni måste ju må bra i första hand.

Soss kan inte hjälpa på nåt vis?

Det är konstigt att flickan inte har några behov av att umgås med jämngamla. Undra vad det beror på? Ni kan ju inte ersätta kamratrelationer.
 
att hon har ett stort behov av närhet av vuxna är kanske därför att hon inte haft just en vuxen att ty sig till. Att prata, vara nära och LYSSNA när hon pratar är oerhört viktigt men samtidigt är denna tjej såpass gammal att man helt enklet får säga, nu vill jag vara ifred en stund. Jag vill att du tex tittar på tv en stund så kan vi prata mer när jag tex har tvättat och vikt färdigt tvätten...

Hon kommer säker känna sig både arg och ratad i början men märker efterhand att ja men hon höll ju sitt ord, vi pratade ju faktiskt när hon var färdig. Känn dig inte dum eller att du gör fel. Detta får alla barn lära sig, att man måste ibland vänta..

Att ni delar på er är oxå viktigt. Era barn behöver er nästan mer nu än tidigare. Att era barn får egentid där dem kan spy ur sig vad som är jobbigt och att man som vuxen får tid att förklara varför det är som det är med just denna tjej. Att era små får ha eran uppmärksamhet och göra egna roliga saker.

Men jag vet hur du känner och det är SKITJOBBIGT rent ut sagt. Kan ni, vill ni, orkar ni så härda ut. När tilliten till er blir större, när hon känner sig säker på att ni alltid finns där så hoppas, tror jag att det blir lugnare. Bara mina tankar kanske inte stämmer alls på er tjej men kanske värt att testa!!
Lycka till, ni gör ett kanon jobb :claphappy:
 
Hej och välkommen hit :claphappy:
Förstår precis, dessa änglar kan vara riktiga energitjuvar samtidigt som dom är väldigt härliga.
Men som någon här var inne på förut, jag tror ni får schemalägga några dagar....

:angel: är så pass stor så varför inte be henne vara barnvakt en gång i veckan, mellan klockan 18 och 21....då tar du och maken sikte på närmsta restaurang och äter en god middag och varför inte ett glas vin :angel När ni kommer hem så är det ju faktiskt läggdags för :angel:

Dag nr 2 tar en av er :angel: och går på bio, bowlar eller shoppar...medans den andra har egentid med era biobarn.

Att försöka få in :angel: på NÅGON form av hobby en gång i veckan borde väl gå.......dans? simning?
målning?

Ingen mormor/morfar, farmor/farfar som hon kan umgås med lite i bland?

Lycka till
 
Hej och välkommen :claphappy:
Vi hade en liknande :angel: . Totalt ointresserad av ALLT.
Efter ett tag upptäckte vi att musik var lite intressant men inget engagemang av att lära sig instrument, däremot rappa :idea: . Så vi plockade fram dataprogram för sånt, skaffa mick o s v lite pö om pö så fick :angel: ett brinnande intresse för att spela in och fick kompisar med samma intresse. Så vi byggde en liten inspelningsstudio i :angel: rum. Det gav oss andrum för vid inspelningar och sånt stängde :angel: dörren till sitt rum och ville vara ifred :wink: .
Alla sätt är bra utomdom dåliga :razz:
Kan tillägga att detta tog lång tid så, om du orkar, bit ihop hang in there och lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp