Tankar om att bli kontaktfamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej. Jag är en kvinna som funderar lite på att bli kontakt"familj" eller avlastningsfamilj eller vad det kallas.
Från början tänkte jag att jag vill ge lite tillbaka till samhället och har ansökt om att bli god man. Nu funderar jag på att även bli helgvuxen åt något barn eftersom jag känner att jag både har tid och engagemang att erbjuda.

Vad har ni för råd till mig? Vilka är do's och don'ts? Nån som har lite erfarenheter att dela med sig av?

Tack på förhand för tips.
 
Reflektera över vilken tid du VERKLIGEN har.
Kan du ta emot varannan, var tredje eller fjärde helg?
Ett eller två barn, ålder?
Semestrar/skollov?
När du är på det klara med det så kontakta din kommun och se vilket behov som finns.

Vi har en liten Höna som kommer en helg i månaden.
Det är som avlastning till det familjehem hon bor i på heltid.
Då det är "mycket" i den familjen och hon behöver lugn och ro är det det vi ska ge.
Det gör vi genom att vara mycket ute i naturen när hon är hos oss.
Vi undviker bad, bio, shopping och andra saker där det är mycket stoj och stim för det får hon mer än nog av hemma.
 
Hej! Vi var kontaktfamilj i ca 7år först till en på 6år till han var ca 10år sen till ett tvillingpar i 9års åldern. Det funkade ganska bra med första barnet då vi hade två tjejer själva också. Barnet var några kvällar i veckan och en till två helger i månaden då mamman var ensamstående och jobbade kvällar o helger! På slutet gick det lite sämre då hon hittat en ny man och barnet mådde inte så bra av relationen då vi fick ta hand om de vuxnas problem också! Men det var en erfarenhet i alla fall. med tvillingarna gick det bra ibland de kom varannan helg och var från fredag till söndag. Blev lite stojigt då vi hade tre egna barn och de äldre och tvillingarna kom inte så bra överens alltid. En av dom hade adhd så det barnet hade ganska hett temperament och dessutom var tvillingarna i luven på varan ganska mycket! Gick bättre då vi delade på dom så att en kom fred till lörd och den andra lörd till sönd. Det blev även lugnare för dom själva och för de där hemma! Kändes ibland som man inte hade nån ledig helg men man fick försöka vila upp sig under veckan! Det bästa är nog att ha ett barn i taget syskon kan bli lite tufft särskilt om de bråkar mycketl! Lycka till med ditt uppdrag! :claphappy:
 
Absolut, kör!
Fundera vad du kan erbjuda, vad ni kan hitta på, vilken åldrr du funkar bra med.
Om du vill vara avlastning (oftast behöver familjen vila sig från intensivt barn) eller kontakt (barnen behöver vila sig eller vidga nätverket, fler vuxna runt sig) tex
Hur ofta1,2,3 helger i månaden!
Det är tufft ibland men väldigt givande och behovet är stort!
Ring till olika kontor 3mils radie.
Oftast är det du som hämtar och lämnar..

Lycka till
 
Lycka till med ditt nya beslut!

Vi har varit familjehem sedan kontaktfamilj och är vi åter på väg till att ta ett familjehemsplacering.

Otroligt givande och roligt att få förtroende att hjälpa någon.

Tänk igenom vad du vill, vad du kan erbjuda och lycka till! :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp