tjuva hemma

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vårt familjehemsplacerade barn stjäl pengar från oss! Jag har skrivit om det förut, men det har känts som om h*n slutat med det efter att ha bott hos oss i tre år och trivts hos oss. Vi kom på tonåringen häromdagen och jag känner mig så besviken att vi fortfarande inte kan kunna lita på det. Vi vet ju inte hur mycket och i vilken omfattning det sker, men denna gång hade det tagits ur en ask med parkeringstior där vi just denna gång visste hur mycket det fanns där. Barnet gråter när den blir påkommet men störs inte annars av att ta.

H*n snattade en gång på en affär under det första året här och fick samtala med afffärsinnehavaren (mycket bra prat!) och vi har även pratat efter att h*n tagit från oss förut. Hur får man bukt med detta? Det är inte roligt att inte kunna lita på alla familjemedlemmar och att behöva "gömma undan" pengar m.m. Hur mycket ska man behöva tåla? Eller är detta bara en bagatell? Det känns även lite olustigt när barnet har prao på affär - när h*n inte kan eller vill stoppa sig här hemma - tillfället gör tjuven, ni vet...

I övrigt ger barnet ett mycket bra intryck och detta problem vill man ju inte säga till kreti och pleti. Men samtidigt står vi rådlösa...

Jag skrev ett inlägg under ekonomi och berättade just att våra barn inte har så mycket i månadspeng, men detta barn har pengar i en sparbössa så det är inte brist på pengar i sig som gör att h*n stjäl utan det är något annat. Barnets föräldrar har tidigare tagit h:s sparpengar och det upplever h*n som fel och orättvist. Men att omsätta den känslan h*n har för sig själv till att inte vilja göra någon annan lika illa - det finns inte. Det är bara dess egna behov som gäller.

Vad gör man?

Ja, man vad gör man?!

Har tidigare erfarenheter av detsamma som jourhem och har ändå inget bra svar. Man får nog ta kontakt med något "proffs" som kan ge något råd och under tiden se till att inget tillfälle ges. Men det känns f..kligt när förtroendekapitalet drastiskt minskas på grund av sånt här och tankarna snurrar om man blir lurad på flera plan. Inte minst om de andra ungdomarna också får vetskap om det som skett.

Jag tror på en diskussion i lugn och ro på tu man hand och inte i affekt när det upptäcks. Hur tänkte du? Vad tycker du vi ska göra? Hur kan vi undvika att det inte händer igen? Försöka förklara konsekvenserna av det: att aldrig kunna ha pengar framme, praoplatsen, extraknäck, dåligt rykte, förtroendet, hur h*n skulle vilja att föräldrarna gottgör det dom gjorde-varför tog dom pengarna-behövdes dom kanske till mat,men du har ju pengar i spargrisen....etc..., vad ska dom användas till?

Vi har idag pengar i en allmän burk som får användas till "nöd":busspengar, fika på skolan, nåt gott någon gång mm. Det fungerar just nu mycket bra med tre ungdomar i huset. Ibland säger dom utryckligen till att dom "lånat" och ska återställa när de tagit ut pengar från korten, dit månadspengarna går-vilket dom gör. Eller så efterskänker jag det när jag hört skälet och fyller på allt eftersom. Men de ska säga till när dom tagit så jag vet om det behöver fyllas på några 10:eek:r eller 20:eek:r.

Tänker också på ett tillfälle när ett grannbarn tog av ett av våra barn (100% säkerhet) och jag lät det bero. Det barnet/ungdomen har aldrig kommit hit någon mer gång och h*n hälsar knappt när vi ses trots att det gått ca 8 år sedan det hände. Jag tror att det beror på att h*n skäms för h*n vet att vi vet vad som hände. Därför hade det ju varit bättre att jag tagit upp det då så kanske h*n sluppit skämmas idag. I efterhand har jag tänkt mycket på det-jag gav ingen chans till återupprättelse eller ursäkt. Vårt barn blev jätteledsen och jag tog inte konflikten utan återställde förlusten men vår ungdom (idag 17 år) anser ju fortfarande att den andre är en tjuv för h*n tog ju den gången....

Det är ju beteendet man vill ändra på samt återställa förtroendet. Om det funkat bra under mellantiden så kan det ju vara en tillfällig återgång till tidigare beteende pga något som h*n varit med om nu som uttrycker sig på detta sätt för att h*n vill uppmärksamma er på något som inte är bra.

Många tankar- men jag tycker absolut inte att det är en bagatell-det förstör så otroligt mycket i relationerna.

Lycka till!

Tack för ditt svar!

Vi har pratat så oerhört många gånger om detta med ungdomen men tyvärr har h*n inget svar på varför det händer mer än att h*n inte kan stå emot. Vi har så innerligt velat tro att h*n inte stjäl mer och har känt att vi vill visa tilltro (utan att vara naiva) så vi har framför allt försökt skydda de andra barnens pengar.

När det uppdagas att pengar blivit stulna får man en obehaglig känsla av att det kan ha försvunnit så mycket mer. Det är det värsta att man känner sig bedragen och att man aldrig får bukt med detta beteende. Det är svårt att tycka om någon som stjäl från en - särskilt som åren h*n bott hos oss gör att man skulle önska att känslan för oss skulle göra att h*n inte stjäl.

Jag ska tänka lite mer på det du skrev om att det kan vara något som h*n vill uppmärksamma som inte är bra. Inget speciellt har hänt här men man vet ju aldrig. Förutom att stjäla så har barnet också problem med att tala sanning och det är ju också jobbigt. Till slut vet man aldrig vad som är sanning...

Känner igen mig precis
Vi hade en som bodde hos oss i många år
Vi var ALLTID på spänn när h*n var hemma
Ibland stals det pengar eller annat från nån i huset tex nåt speciellt schampoo (som nån kanske fått i precent o ville ha ifred) eller godis.
Ibland tjuvades från släktingar o vi vet inte vad som stals i affärer vid
biosarnas helger tex Det kom hem alla möjliga saxar,limtuber,suddgummin mm från skolan
Kanske många ser som bagateller, men vi upmärksammade o bad h*n ta det tillbaka dit
- Vad skulle hända om alla gjorde så osv
Trots att vi pratade om det o försökte på alla sätt förklara o diskutera hur det känns för olika parter, vad som händer om man blir vuxen o polisen tar en mm mm

Senare fick vi veta att h*n hade en impulskontrollstörning
så det förklarade en del men hjälpte inte mycket
h*n ska ju bli vuxen en dag o måste kunna BEHÄRSKA sig i samhället.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp