Tonårsfamiljehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är familjehem till två pojkar, där de bägge två kommer från samma kultur. Det blir svårt på ett sätt men lätt på ett annat sätt. Det som kan bli lite jobbigt är att det blir en liten grupp i vår familj. Inte så att det blir jobbigt för oss andra eller så men vi är rätt nya på att vara familjehem och hade ev en dröm om hur det skulle vara. Att vi skulle på ngt sätt bli EN "familj".
Hur har ni andra det som har tonåringar placerade. Snälla dela med er så att jag mer kan förstå hur det är med tonåringar i huset- :razz:

Vi tar mest tonåringar men dom är ju så otroligt olika, vissa är inte det minsta intresserade av att bli "en familj" vissa vill så gärna "bli en av oss".
(Nu har vi mest jour men vissa blir kvar länge......)
Viktigt är att man delar på dom ibland om man har fler, man tar ena tonåringen och åker och shoppar med och tar en lunch ute med.
Sen kan man ta den andra och göra något med. Om tonåringarn är "för lika" så kan det många gånger bli dom mot oss...... så jag försöker att inte ta 2 med ADHD samtidigt, eller 2 Introverta eller 2 som testat droger.
Att mixa och försöka få olika problem på dom tycker jag är det som fungerar bäst, och om det är 2 i ungefär samma ålder så tar jag gärna olika kön på dom. :banan:
Nu har jag en 15 åring med ADHD som lever för TV-spel och snart får jag en flicka på 17, så dom kommer inte ha så mycket gemensamt.

Tack trixen, det var det jag märkte nu, att två med samma problem eller samma kultur blir inte bra för familjen eller de.

Men vi är nybörjare och nu har vi lärt oss den läxan :smirk:
Nästa placering kommer inte att bli en så.
Det vra bra att veta att även två med samma problem blir samma som två från samma kultur. Skall tänka på det.

Hur är det att vara jourhem? Får du välja vilka placeringar du vill ta?
Hur länge är de hos dig ungefär? Om det skulle bli oöndligt jobbigt, går det att flytta barnet under en jourtid ?

Tja...hur är det som jourhem.....
Samma där så otroligt svårt o svara på alla gånger är så olika.
Från 3 välartade syskon som man bara älskar från början till lille fjortisen som rymmer dag nr 2 och kommer som en jojjo tillbaka med kling o klang och prusiluskan :angel
Är man kontrakterad, d.v.s anstäld av en organisation eller kommun så kan man oftast inte säga nej till vissa placeringar men är man "löshäst" d.v.s inte knuten till någon utan tar det man tycker passar så kan man ju säga ja eller nej till uppdragen.
Jag vill kunna matcha själv, inte ta 2 stycken som är för lika.
Jag har haft jourisar som stannat alltifrån 2 dagar till några stycken som varit 1,5 år.
Har även haft mamma/pappa/barn placering, jag vill gärna ha fler mamma/barn placeringar, så jag ska försöka sälja in mig lite mer på det, jag gillar förhoppningen om att kanske inte behöva skilja föräldrar/barn utan att dom KANSKE med stöd kan klara sitt barn.

Men för massa år sen så tog jag gärna lågstadibarn, sen hade jag en period när jag helst ville ha melanstadiebarn nu är jag i en period jag trivs bäst med gymnasiebarn och ungvuxna, sånt är kul att man faktiskt kan skifta beroende på var man själv befinner sig i livet och vad som passar in i ens liv för tillfället :claphappy:

Jo du fråga om man kunde säga upp jourisarna.
Ja det kan man men man gör det väldigt sällan, jag sa upp en fjortis med omedelbar verkan som snodde dotterns jacka med dörrnycklar i innan hon rymde för 10é gången :evil:
Där blev det ett HVB hem, för man får inse sina begränsningar ibland :D

Åh, vad mycket erfarenhet du sitter med. Så kul!
Du måste ha arbetat många år som familjehem? Har ni allid bott på samma ställe. Har ni rum lediga ibland då? HUr går det ekonomiskt ihop? Jag menar man vill ju hjälpa och ta hand om barn men man måste få betalt, om du förstår mig rätt :D

Vi är helt nya och jag blir oroad över situationen ibland. Man vill inte bli bortvald av kommuner men det känns som att man kan så lätt bli det. vI har önskat att få flickor placerade men får bara pojkar, vi önskade små barn mne fick bara tonåringar. Vet ej om vi haft otur eller om det är vanligt?

hi hi låter lite som det blev för oss.Skulle inte ha frivårds placeringar (det blev bara det ibörjan)
Och tonåringar har det räckt o blivit över med.
Vi försöker oxå se till att inte få för dåliga kombinationer här hemma och det är svårt. Tonåringar i sig har ju lätt för att gadda ihop sig och är dom dessutom från samma kultur kan jag tänka mig att det blir större problem.
Vi försöker dela på oss gubben o jag så man kan se till allas behov o ge alla lite egen tid. Men vi är oxå alltid en vuxen hemma
Vi har fyra platser men just nu tre tomma då vi väljer att inte i första hand ta tonåringar pga den grabb vi nu har placerad. Sen visst kan det finnas en lugn tonåring utan större problem men dom verkar sällsynta :razz:
Ekonomin måste få vara en stor fråga för det kostar och vara familjehem med ett hus fullt av tonåringar som kanske inte roas lika lätt av en pick nick i skogen o dessutom äter som om dom aldrig sett mat fast dom åt för fem min sen.
nu är vi inne på vårt fjärde år och älskar det vi gör och har ett bra facit med många placeringar bakom oss ja man lär så länge man lever :D . Så nu är det vi som ställer krav :angel
Ta bara vår telefon den är numera fast ALDRIG mer en trådlös. Några nätters smusslande o alla samtal kopplade via 118 118 gav oss en väldigt saftig telefon räkning :littlesad

Ja det där med ekonomi.......vi måste få ställa krav, att bara godta kommunförbundets rekomendationer som man faktiskt går BACK på många gånger kommer inte längre på frågan.
Vi började för 20 år sen som kontaktfamilj i några år, sen blev vi familjehem i 15 år och dom sista 6 åren har vi varit jourhem på heltid. Vi har alltid minst en person hemma och vi har 3-4 rum inne och så har vi köpt grannhuset där vi har gjort 2 lägenheter, just nu fick vi precis en 17-åring som ska ha stödboende i minsta lägenheten.
Men för att gå runt när vi är hemma båda två så bör vi ha tre stycken och då har vi absolut inga jättelöner.....inte heller tjänstepension eller A-kassa om vi står tomma.

3 av våra biobarn har flyttat hemmifrån bara "lilla" 19 åringen kvar :angel

Det är som Hoppsan säger, vissa ungar är makalöst dyra i drift, vår 15åriga kille äter 3 portioner om det inte är fiskbullar :D (så numera blir det fiskbullar en dag i veckan :D :D

:D ha ha ha.. ja det stämmer verkligen. Tonåringar kan ÄTA. Kanske jag med skulle börja med fiskbullar.. :D
Vad spännade att ni köpt grannhuset och fixat till. Så om man skall klara sig att försörja sig som faniljehem borde man ha minst tre placeringar? Vad tror ni?
Vi har idag två. Det fungerar men skulle bli bättre med en placering till.
Jag är ju hemma på heltid och finns alltid för barnen när mannen inte är hemma.

Hmm, sem är det ju det med att ställa krav, inte så lätt minsann. Går det ens att förhandla med socialtjänsten?

Oh ja "familjen" det går att förhandla....dom första åren när man inte har så mycket erfarenhet är det svårt men sen.......... då SKA man förhandla, det är ju kommunen som köper din tjänst.
Vi går ju inte till tandläkaren och prutar........
Svårt det där med antal placeringar, i bland har man bra matchning och skulle kunna ha 10, ibland så går man på knäna med en så det beror helt på vilka individer man har.
Vad är det för ålder på dina placeringar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp