Träffa Bio?!

Har två :angel: , som har bott med mig snart ett år, var kontaktfam tidigare i ca: 3 år.
Det är LVU på Bio, och det är aldrig ett kontinuerligt umgänge. Ibland mår biomamma bättre och då blir det ett umgänge, eller två...sen blir hon sjuk och då tar det ca 6-7 månader innan umgänge blir aktuellt igen.
Nu är Bio inlagd, och både hon och soc är positiva till att :angel: kan besöka henne där ( med mig såklart ). Jag tycker också det låter bra. De har aldrig gjort det förut, och jag tror det kan vara bra att få lite förståelse för vad det betyder att bio mamma är sjuk.
Men samtidigt är jag lite orolig, kan det skapa mer oro...?
Någon som har erfarenhet? Vad säger man till barn i 9 års ålder, hur förklarar man psykiska problem eller missbruk?
Kommer det bli massor av frågor efteråt?
Jag hoppas att det blir en positiv upplevelse, som gör att att båda :angel: får en bättre förståelse för vad som händer och varför de inte kan bo med bio....
Vad tror ni?
 
Jag har ingen erfarenhet när det gäller sjukdom men har haft samma situation när det gäller fängelse.
Det var det bästa vi gjort när vi besökte bio både på en sluten anstalt när hen var där och på ett "riktigt" fängelse, allt för att få bort alla konstiga bilder ur huvudet.

Så ja, jag tror absolut att det är bra!
Att förklara att lika väl som man kan "gå sönder" (bryta) i kroppen kan man bli sjuk i själen.
Och att få se hur bio bor och var bio är när hen är sjuk (i själen) kan ta bort många frågor och "troll" ur huvudet.
Det viktigaste är att alla hjälps åt att göra det positivt och roligt.
 
Tack Honey!

Det är precis det jag hoppas på, att det ska bli verkligt och konkret och inte så konstigt att prata om.
Som du säger, ta bort konstiga " och skrämmande" bilder ur huvudet.
Jag hoppas också genom det här, få möjlighet att prata mer om vad bio är för sjuk. För några år sedan, pratade jag om att det finns två hjärtan, ett som pumpar runt blodet och ett annat som är det man känner när man blir arg, ledsen, glad m.m och försökte förklara att bio behövde plåster på det hjärtat som man känner känslor i. ( änglarna var runt 5 då )
Men nu är de större och behöver ord, bilder och händelser som finns i verkligheten för att kunna förstå vad som händer runt om kring dem!
Tack för ditt svar, jag känner mig ännu säkrare nu!
 
Tillbaka
Topp