trött

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag är mormor men även "familjehem" till två av mina barnbarn , dessa två barn har tre (3) syskon som också är familjehemsplacerade i en annan familj ! ( kommunen tycket att jag är för gammal att ta hand om alla fem ..synd)
Och nu till mitt "problem" ..

Tre av min barnbarn (familjehemsplacerade) kommer hem till oss en långhelg per månad dvs torsdag-söndag, kommunen vill att barnen skall ha aktiviteter under dessa helger , och det är ju bra men min plånbok håller på bli tom ...det låter hemskt och prata om pengar men allt kostar ...aktiviter kostar,mat kostar,fickpengar,godis och dylikt ..summa ca tusen kronor extra varje gång ..jag har frågat kommunen om jag kan få någon ersättning under dessa helger men svaret är nej ..dock kräver kommunen att barnen skall träffa oss en långhelg/månad ..och det vill vi,mer än gärna men den ekonomiska biten är tung ..

här är ett exempel ..
Simhall 50kr * 3 150kr
Tåg till simhallen 30kr * 3 90 kr
Godispeng till simhallen 20kr* 3 60kr
mm mmm..
Det låter säkert hemsk för era öron ..en mormor som vill ha pengar när hon träffar sina barnbarn men som sagt min plånbok börjar bli tom ..någon som har tips vart jag skall vända mej till för att söka "bistånd" eller nåt liknande ..

Ska du vara avlastning till den andra familjen så SKA du ha ersättning för det.
Finns reglerat hur mycket ersättning man har som kontaktfamilj, för det är ju det du i princip är.

Du ska kräva både arvode och omkostnad för barnen!
Låt dom INTE köra över dig och utnyttja dig gratis!!
STÅ PÅ DIG och LYCKA TILL

Verkar orimligt att du ska behöva betala allt ur egen plånbok. :evil: Och du ska inte behöva ha dåligt samvete för att du begär pengar. Din situation med dina barnbarn är ju inte lik så många andras.

När våra helgbarn kom till oss fick vi extra pengar då vi genomförde aktiviteter regelbundet. Även om du är farmor eller mormor så växer ju inte dina pengar på träd, och inte kan soc räkna med att du är kvinnan med guldbyxorna....

Lycka till- med allt!!!!

Det låter som om soc vill lägga dig i facket "umgänge med biologiskt nätverk" i stället för "kontaktfamilj"... och på så sätt slippa undan kostnaderna. Vanliga himla dumsnålhet.

Ett förhandlingsknep är ju att öppna för andra vägar, så att soc själva inser att allt annat är orimligt. T ex genom att säga

"Jaa, det är klart att vi inte behöver åka på utflykter och så... men fem barn och jag i mitt radhus fyra dagar, det blir ohållbart, kanske soc kunde skicka med en kontaktperson dessa fyra dagar per månad..." (=mycket dyrare för kommunen än ett umgängesbidrag på några hundra)

"...eller vi kunde ses hemma hos de andra familjehemmen så vi turas om med kostnaderna..." (=troligen otryggt för de yngre barnen och visar att du är ett FAMILJEHEM SOM ANDRA och ska ha samma villkor som dem, inte utnyttjas för att du också är mormor)

"...eller... ja... vi kan ju minska på umgänget, men det säger de andra familjehemmen att barnen far illa av..."

osv osv, tills soc själva utbrister, "men du! Jag har en idé! Vi ökar din omkostnadsdel! Vore inte det bra?!"

(PS: hörde på radio idag att ca en tredjedel av samhällets utgifter för assistansersättning, alltså personlig assistans, beror på fusk med ansökningarna. Så det är inte som att det fattas pengar i vårt samhälle, de hamnar bara på fel plats. Jag tycker att RÄTT PLATS är att låta en syskonskara samlas och bada med sin mormor då och då! Så du har inget att skämmas för! Och lycka till!)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp