umgänge kring julen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Har lite funderingar hur ni får det att gå ihop med umgänget kring julhelgen. Tänker på er som har flera lånebarn och med det många bioföräldrar och biosläkt som förstås alla vill träffa barnen kring julen.
För oss är det första julen som familjehem och vi är rädda att det kommer att bli stressigt både för oss och för liten med umgängena. (ändå har vi bara en liten) föräldrarna är åtskilda och pratar inte ens med varann så det får bli olika dagar, en ska ha på julafton och en på juldagen
Soc säger att vi ska fira jul som vanligt och som vi brukar men det blir inte så i verkligheten med alla skjutsar och tider som ska passas.
Hur gör ni?
 
båda våra soc är toppen med helgdagar och umgängen...
Vi har inte umgängen på dom, så idag har vi haft ett umg för den minste och den store ska tillbringa julen hos bio eftersom det är hemflytt på G.

Men innan det kom på tal med hemflytt så var det umgänge allra senast dagen innan, för på jul stängdes våra dörrar sa soc... julen är familjens tid utan stök med umgänge

Det är likadant med alla storhelger så vi slipper xtra stress :bow
 
Hej

Vi har absolut inga umgängen eller lämning/hämtning på julafton det är våra tid för familjen och vill inte köra rundor utan vill vara hemma med min familj.

Vi har lämningar på juldagen vid kl 10 alt så umgängen strax innan för dom små som inte övernattar så det är lungt i mella jul och ny år

För barn med planerad hem flytt så är barnet hos bio över jul annars är barnen med oss här hemma.

En fråga diskret att du skulle lämna på julafton ? Skall du hämta på med ? Känns dom det kan bli mycket på själva julafton ?

Hoppas ni får en mysig jul
 
Ja det är inte lätt med umgänge i vanliga fall, men helger är heliga för oss vi försöker lägga allt på vardagar. Om dom inte sover över då spelar varken jul eller vanlig helg roll. Men vi ställer inte upp på att köra eller dyligt på storhelger dom är till för lugn o ro med dom som finns hemma. Allt sådant ger vi placerad kommun information om innan placering skrifftligt. Man slipper så mycket elände om man skriver ner hur man lägger upp hur man gör innan.

ex. vi har en :angel: med umgänge 12 mil bort det innerbär 4h restid + umgänge lämnar man blir det en arbetsdag 8h kör man båda hållen 16h som går bort för övriga familjen. Då får man problem om man har flera barn/ungdomar som behöver en vuxen hemma.
Mikkeman
 
I år har vi 2 syskon som skall till släkten sin över julen. Vi lämnar den 22/12 kl 13 sedan håller vi stängt fram till Annandag jul då dom kommer hem. Vi har 2 placerade här över julen. Och jag anser att då vi inte har detta med familjehem som "jobb" utan att det är ett uppdrag sä är det vi som sätter gränserna då det gäller julen. Vi ser till att alla barnen och föräldra som vill kan få fira sin jul vid ett annat tillfälle. Har inte mött något negativt kring detta under dom 20 år som vi tagit mot barn/ungdomar i vårt hem. Vi har haft barn/ungdomar som än i dag ringer och fråga om dom få fira jul med oss för dom har ingen annan familj. Och givetvis välkomnar vi dom till vårt julfirande. Men vi har inga umgängesträffar under julafton och juldagen som vi skall ta emot eller faran runt till då det gäller föräldra och släkt.
Men var och en av oss familjehem gör ju var som passa bäst för familjen och den placerade.
 
ja nu vet vi inte om våra är kvar över jul och om dem ens firar jul men vi har oxå stängt både den 23 och den 24/12. Jag vägrar att fara runt mer än vad vi gör. Nyår har vi oxå stängt.
Julen är enligt mig till stora delar barnens högtid och jag tänker se till så att den blir lugn och fridfull för dem.
 
Samma här . Storhelger träffar man hela sin familj . Vilka går frivilligt med på att jobba då ????
Ok finns yrken som man måste göra det , men jag tycker inte det är ok när det tar så mycket tid annars ju .
 
Tack för svar!
Nu vet jag lite mera och ska prata med soc så vi åtminstone slipper köra på juldagen.
Vi är ett nätverkshem och därför kan det vara lite svårare att ställa krav.
Men det blir nog en mysig jul ändå :banan:
Önskar att ni alla också får det :banan:
 
marmor sa:
Hej!
Har lite funderingar hur ni får det att gå ihop med umgänget kring julhelgen. Tänker på er som har flera lånebarn och med det många bioföräldrar och biosläkt som förstås alla vill träffa barnen kring julen.
För oss är det första julen som familjehem och vi är rädda att det kommer att bli stressigt både för oss och för liten med umgängena. (ändå har vi bara en liten) föräldrarna är åtskilda och pratar inte ens med varann så det får bli olika dagar, en ska ha på julafton och en på juldagen
Soc säger att vi ska fira jul som vanligt och som vi brukar men det blir inte så i verkligheten med alla skjutsar och tider som ska passas.

Hur gör ni?

KAN vi verkligen fira jul som vanligt om ni ska fara runt på umgängen både julafton och juldagen?
Det hade/har vi inte ställt upp på.
Enligt de soc vi jobbat med har alla rätt till julefrid, och så även vi.
Vi har klarat av umgängena antingen innan jul eller i mellandagarna.
En placering firade alltid jul hemma med oss men var med sin släkt en vecka över nyår.
Men som sagt, INTE att jag farit runt på själva helgdagarna!
 
Tyvärr,,, det hade jag inte ställt upp på!
Vi hade valt att fira lillejul dan före doppare dagen eller annandag jul!
Klart att alla vill fira julafton, men min familj ska inte behövas slitas sönder pga bioföräldrars dåliga samvete!
Barnet bor hos mig, då ska denne inte bli snuvad på våran jul heller!!
Men om det är nätverk, ja det kanske är svårare... Men soc borde vara tydliga och sätta ner foten.. Julafton=inga körningar!!!
Ta du och prata med dem igen
Blir inte den ena föräldern avensjuk för att den andra har julafton??
Hoppas det löser sig/Carina
 
Vi har inget umgänge under julen.
Ett umgänge den 21/12 med pappa och ett umgänge hemma hos oss med en drös med släktingar ( som inte annars bryr sig ) men under julen får vi ha barnen hos oss.
 
Hade umgänge nu runt Lucia o ska ej ha det förrän första veckan i januari- detta pga av att soc är med o de jobbar inte i mellandagarna. SKönt för oss. Här har det aldrig varit aktuellt med att bio vill ha barnet till JUl- de firar inte riktigt traditionell jul....men de har haft umgänge på Annandag Jul o så - men det har jag inte tyckt om- då bryts Julfriden.....men det har varit deras dag enligt umgängesplanen...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp