Umgänge vid kortare placering - Hur mycket?

Kommer om några veckor få en liten :angel: till låns. För hur länge vet vi inte, kanske bara till sommaren, kanske nåt år men det är klart uttalat en kortare placering. Något vi helt förstår och ska jobba för. Vi har fått god kontakt med bio och det är en SOL. Finns någon här med erfarenheter kring detta med umgänge vid kortare placeringar? Hur ofta? Hur mycket? Vad är rimligt för att barnet ska må bra och komma in i fam.hemmet samtidigt ha en riktigt bra kontakt med bio? :angel: är snart 4 år.
 
Oops...

Samtala med folk från båda hållen med erfarenhet utav det.

Om möjligt fixa ett ell helst några st "fotografi boards" dvs anslag att sätta upp på barnets nivå på väggen att titta på .+ stöd ANT för er att läsa när ni samtalar om hens fam/kusin o gärna foton oxå på när de var ut på ell gjorde ngt kul/intressant.

Via datorn kanske skriva ut foton som ni förhoppningsvis kan få från hens fam o anförvanter o vänner.

Att få med syskons / föräldrar klädesplagg den lille hen känner igen, o ett STORT PLUSS ÄR OM DET LUKTAR SYRRAN/MORMOR!!. O Att ni vet vems plagg det är (de hade sytt i en lapp med namn/mamma...)

Möjligt att fira kanske bara ni o hen, hens syster/mormor etc som fyller år men som icke kan träffa hen. OCH FOTA DET O TÅRTAN
/ TÅRTBAKELSEN SÅ HEN KAN VISA DET FÖR Mormor/brorsan att man tänkt på dem:) Sätt in i en pärm + text:)

Har de ell någon släkting ell vän ngt djur hen gillar? Foto på det+text t er.

Favorit mat/kaka ?? Få recept o baka göra det tillsammans, "hens farmors köttbullar":)

:love:
 
Glömde berätta en bra sak:)

Den här fosterfamiljens lille hade en specifik orsak till att hen behövde få vara placerad en tid.

Så foster farmodern kom på att hon skulle leta upp barn berättelser om o angåen det... bl.a. så har det skrivits en hel del barnböcker under de senaste åren om olika skeenden/ situationer / händelser i barnens familjer... död sjukdom psykiska saker & beroenden sagobetättelser för o till barn:)

Tex så hade de läst mamma mu angående ngt... Som passa in.

Det fins en bok som tror jag heter "resan" för barn, det är en bok med ANVISNINGAR hur du ska bygga upp en personlig saga för ett speciellt barn.

Den fins för vuxna också men då alltså skriven på helt annat sätt.

:angel: :idea:
 
Har tyvärr ingen erfarenhet av kort placering. Men av vad jag har läst här på bl.a forumet verkar det vara olika. Någon ofta o någon mer sällan. Ett familjehem vi umgås med fick en "kort" placering där bio hade alkoholproblem. Där hade de inget umg pga att bio fick behandling. Den placeringen har de kvar o jag tror att den "korta" placeringen har stannat ca 3 år.
 
Tack för tips och idéer. Det där med foton etc från hemma ska jag verkligen ta med bio. Umgänge sker idag ung en helg/mån med övernattning hemma (bor i jour för tillfället) och det har funkat bra. Ev vill mamma ha utökat umgänge och därav min fråga om nån har erfarenhet av kortare placering och hur mycket/lite som är rimligt och bra. Men det är ju också som ni säger att det är olika från barn till barn... familj till familj... Så vi får väl se vad som blir det allra bästa för denna lilla goa :angel: ...
 
Tillbaka
Topp