Undran

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag undrar hur man blir kontaktperson eller kontaktfamilj?
Jag är snart 35 och min sambo är 38, vi ÄLSKAR barn och ungdommar. Vill gärna bli kontaktperson/familj till en början.
HJÄLP!
 
Skaffa så mycket information som möjligt.

Hej.
Skönt att det finns fler som vill öppna sitt hem för de som behöver.
Den här typen av sidor är bra, kolla på närkommunernas hemsidor,
be att få referenser från de kommuner ni är intresserade av.
Tänk på att det är ni som är eftertraktade,inte tvärtom, som en del kommuner/ soc.sekr. verkar tro. Faco har en "bank" där ni kan hitta kommuner som söker familjehem & kontaktfamiljer, det finns säkert fler ställen, men eftersom jag bara har hållt på i 4 år och inte provat att söka info. via internet tidigare så får ni säkert tips från andra. Se till att ni är överrens om ersättning och övriga villkor innan ni bestämmer er.
Naturligtvis skall hjärtat vara med i beslutet men det är nästan omöjligt
att ändra i avtalet efteråt ( åtminstone i vissa kommuner). Det är ju barn/ungdomar som oftast har har/har haft det jobbigt förut vi tar hand om, och om allt går bra får mkt starka känslor för, det kan då vara svårt rent känslomässigt att driva igenom önskemål mm. Det är ju inte bara att
lämna tillbaka som man kan göra med produkter el. liknande. Lycka till.
MVH Bonusfarsan.
 
Hejsan!

Hejsan!
Jag menade att jag/vi skulle vilja bli kontaktperson eller kontaktfamilj till en början, för att sedan bli familjehem.

Vad ska man göra?
 
Först kontaktfamilj som sen kan bli familjehem.

Hej igen.
Kontakta en eller helst flera kommuner. Ring kommunväxeln som kan koppla till rätt handläggare/socialsekr. Går även via internet till de flesta kommuner, tror jag. Ni får gå igenom ett antal intervjuer och även någon form av utredning (det finns olika ) för att kolla så att ni "duger". Man kontrolleras även hos myndighetera t.ex. polisregistret.
När allt är OK så är det "bara att sätta igång", men se till att kolla så att avtalet är anpassat efter era och barnets förutsättningar.
Gå gärna med i tex. FaCO så kan ni få mer info.
Kolla så att det finns möjlighet till ev. utbildning och stöd om något händer. Be att få kontakt med någon annan kontaktfam.
Hoppas det här var så som ni menade. Det är fantastiskt givande att få
möjlighet att göra något för nån annan, men det kan också vara jobbigt som f-n. Ibland är det jobbigaste kommunkontakterna (vissa kommuner.)
MVH Bonusfarsan
 
Hej!
Tack för svaret.
Skickade ett PM till dig.
Jag vill gärna bli kontaktperson/familj, för att senare bli familjehem.
Har haft jobbigt i mitt liv, så jag vill gärna ge kärlek till barn och ungdomar.
Vilka åldrar hade ni rekommenderat för ett nytt familjehem eller kontaktfamilj?
Tacksam för svar
MVH
bettyx
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp