Uppehållstillstånd och pass till 5åring

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Någon som haft hand om ett barn som ej haft uppehållstillstånd- men som får ett bara bio ansöker om det??? Det ställer till oreda vad det gäller passfrågan....

Sedan också en funderiing kring pass och barnets hemlands ambassad. Har ni haft trubbel att fixa pass ? Har det varit aktuellt med främlingspass? soc är kanske beredda på att skriva på för pass framöver,då bio vägrar- men har det varit besvärligt att få till?
 
Hej! Är barnet LVU-placerat så har i vårt fall soc begärt och fått särskilt förordnad vårdnadshavare via tingsrätten (dvs inte vi som familjehem). Mannen, som var god man till andra, skötte ansökan om uppehållstillstånd och i vårt fall företrädde vid domstol för barnet hade varit utsatt för brott och skötte skadeståndsbiten. Pass ansökte vi själva om på barnets ambassad/konsulat efter att ha fått flera vackert stämplade intyg på svenska och engelska från soc :angel .

Se bara till att behålla intygen/kopior på intygen när ni åker utomlands och var medvetna om att LVU bara gäller i Sverige. Mao så har ni passerat gränsen så är det inte olagligt att röva bort/ta barnet för då gäller inte svensk lag. Så mitt tips är att hålla resdatum och resväg/resmål hemligt och inte bli förvånad att det går utmärkt att åka iväg men krångligare att komma hem och in genom svensk passkontroll :x .

Som kuriosa så kan det vara bra att veta att även om man har pass till :angel: så kan vårdnadshavaren trots LVU begära indragning av gällande pass. När vi skulle åka till kanarieöarna så var det en snäll länspolismästare som höll på begäran tills planet lyft - för in i Sverige kommer man med icke gällande svenskt pass.

Lycka till! Mama
 
Åh, tack för ditt svar!! Gav nytt hopp åter.... Du menar alltså att ngn anan blev särskild förordnad vårdnadshavare för barnet - och inte ni som fam.hem?? Hur funkar det och är det lättare att få igenom?
Det blev alltså så att den mannen blev som en god man för ert placerade barn?

Tack för tipsen och "kuriosan" :smirk: Tar med mig råden och kanske kan vi komma iväg på resa ngn gång framtiden!!! :bow :angel
 
Hej igen!

Särskild förordnad vårdnadshavare är något som soc kan ansöka om när vårdnadshavaren inte går att få tag i eller om särskilda skäl föreligger hos tingsrätten - som jag tycker att det gör i ditt fall. Och givetvis så behöver (ska?) inte familjehemmet vara det. I vårt fall fick jag veta att vi inte skulle blanda ihop våra roller :? . Konstigt kan man tycka, när andra barn bor i familj med sina vårdnadshavare :evil: .

Ta upp frågan med soc men kom i håg att det bara är deras åsikt som betyder något. Du är ju "bara" familjehem. Visst är det märkligt att familjehemsföräldrar i alla andra sammanhang räknas som myndiga, lagom kloka och mycket kompetenta vuxna men inte i sammanhang som som rör våra placerade barn för då har alla andra utom vi kunskap?

Mama
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp