Uteblivit barnbidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag funderar mycket på en sak, vi har en liten fostehemsplacerad tjej hos oss sedan 2 år tillbaka. Hon får inget barnbidrag. Hennes ena förälder bor i ett annat land, pappan bor i Sverige men soc. säger att hon inte har rätt till barnbidrag för att mamman bor i ett annat land. Är det någon som vet hur det ligger till eller har erfarenhet av detta. Mamman får inget bidrag i det land hon bor i heller? Fattar inget av detta?
Kan någon hjälpa mig att förstå?
Mvh Vitskugga
 
Är inte så hemma på ämnet men tycker det låter konstigt barnbidraget hör väll till barnet inte föräldern? Jag skulle ha kollat upp det med försäkringskassan, och i vilket fall borde ju soc i så fall betala det till er.

/ Lilla ja
 
Det där låter heltokigt, det får du ta upp med soc. Klart att barnet har rätt till barnbidrag, även om föräldrarelationerna inte är traditionella. Och som fg inlägg säger, i annat fall får ju soc. täcka upp för den delen, men då borde det ju vara i soc. intresse att nysta i vart felet ligger.
Ta upp det med din handläggare är mitt råd!
 
Vet inte säkert om jag är ute på hal is nu..................

Är det inte så att barnbidraget går till vårdnadshavaren för att täcka (en dal av) barnets utgifter?
Och om vårdnadshavaren permanent befinner sig utom Sveriges gränser betalas inget bb?
Det gäller ju även för oss, om vi flyttar utomlands mer än X (?) månader får vi inget bb................
Då är man skyldig att anmäla till fk så att bb dras in.

Kolla på www.fk.se så får du säkert klarare besked om vad som gäller........
Men, som sagt, soc borde kompensera er!
 
Hej
Barnbidrag kan utgå till barn även vars föräldrar inte bor i Sverige. Det är enkelt för soc att göra en framställan till FK om att barnbidraget ska utbetalas till familjehemmet. Om barnbidraget ändras om till familjehemmet så ska omkostnaden reduceras med samma belopp. Så frågan är om soc har reducerat er omkostnad med barnbidraget? Om inte så förlorar ju inte ni nåt rent ekonomiskt.
Hälsningar S
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp