utfall rån försäkring vid diagnos?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag måste fråga er som kanske vet, våran granne har fått diagnos på deras barn nyligen och de påstår att barnet får ut på någon försäkring, stämmer det?
I såfall ska ju det vara till barnet tänker jag, kanske det som kan kompensera allt som förstörs, slits söder och tappas bort :oops:
 
Fiaflopp sa:
Jag måste fråga er som kanske vet, våran granne har fått diagnos på deras barn nyligen och de påstår att barnet får ut på någon försäkring, stämmer det?
I såfall ska ju det vara till barnet tänker jag, kanske det som kan kompensera allt som förstörs, slits söder och tappas bort :oops:

Det beror helt på vad som står i villkoren för försäkringen och vilken diagnos barnet fått. Vårt ena barn har en muskelsjukdom, kommer att få ADHD och autismdiagnos och kommer inte att få ut ett öre på försäkringen.
Det brukar finnas en massa frånskrivningar från vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar vilket vi blev varse när vi sökte ersättning från försäkringen.

Sara
 
....jag har å andra sidan hört talas om enplacerad ungdom som fick närmare 100.000 kronor då diagnosen ADHD ställdes vid 18 års ålder.. !!! Gissa om de pengarna var brända på kort tid ?
 
Barnförsäkringar som tecknades för flera år sedan hade inget undantag för neuropsykiatriska funktionshinder, men numera friskriver nog de flesta försäkringsbolag sig för att behöva betala ut för NP-diagnoser.
 
Vi fick ett erbjudande på våra bio-barns försäkringar om att höja månadsbeloppet med 155 kr och att det då skulle innefatta NP diagnoser.

Men vänd er till försäkringskassan där kan man alltid söka vårdbidrag.
 
Trygga Rekan sa:
Vi fick ett erbjudande på våra bio-barns försäkringar om att höja månadsbeloppet med 155 kr och att det då skulle innefatta NP diagnoser.

Men vänd er till försäkringskassan där kan man alltid söka vårdbidrag.

Jag vet inte om du menade att svara på mitt inlägg eller om det var rent allmänt, svarar lite ändå :D
Visst kan man söka vårdbidrag, men då endast om man är vårdnadshavare (vilket vi är och även fått beviljat vårdbidrag för båda barnen). Men i slutändan så är det varken till eller från med summan eftersom samma summa du får från FK för vårdbidrag ska dras av från arvodet, så man får inte en högre ersättning totalt sett. Man kan inte få vårdbidraget utöver arvodet. Då räknas det som att man får ersättning för funktionsnedsättningen två gånger och skulle man ändå få det så kan man bli återbetalningsskyldig.

Det är svårt att förklara men vi har varit in kontakt med en chef inom FK för att få det utrett. Kundtjänst kan inte svara på frågorna och det finns heller inte riktlinjer kring just detta. Men det ska vara på gång i allafall.

Ursäkta trådkapningen :oops:

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp