utmanövrad som familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har någon upplevt att soc tar alldeles för mycket beslut kring ett LVU-lånebarn? Beslut som gör att vi som familjehem inte kan agera rättvist mellan våra barn i vårt eget hem?
Våra biobarn lär vi att tänka ekonomiskt, göra goda val, väga för och emot...allt för att så småningom kunna sköta sin ekonomi.

Vårt placerade barn har nu fått en mycket dyr mobil och kan använda den obegränsat - föräldrarna betalar. Vi anser att detta är en onödig utgift och vi känner att vi inte varken kan eller vill lägga ner 500 kronor per barn och månad i mobilkostnader. Nu har lånebarnet, som i ålder är mitt i vår barnaskara, något denne inte behöver bekosta eller försaka något för. Det är också bara vårt lånebarn i sin biologiska syskonskara som får sådana här dyra saker. Orättvisa på många sätt alltså (föräldrarna skulle aldrig ha råd att bekosta en sådan summa till alla sina barn).

I vår genomförandeplan står det att vi ska hjälpa barnet att handskas med pengar i och med att den har stora svårigheter med detta. Föräldrarna skjuter även till pengar (i smyg) då "det alltid fattas" för barnet. Alltså är det svårt att få en rättvisa mellan syskonen här hemma. Hur tänker ni kring detta?

Behöver barnet en mobil?
Kan ni inte begränsa användandet när barnet är hos er?
Plocka ut vissa tillfällen när det kan vara bra att ha den men inte alltid.........
Jag anser faktiskt att i vårt hem är det VI som bestämer, definitivt om det är under LVU.
Förstår i o f s om det är en tonåring där det är kompisar som har men inte placeringen.
Men det är ÄNDÅ vi/ni som bestämmer i vårt/ert hem!

Vi hade en placering som ville ha mobil men vi kontrade med att när man bara ligger på sitt rum och inte är social med kompisar så behöver man ingen............
Det var bevakat umgänge och det enda :angel: ville ha den till var för att ena föräldern skule kunna ringa när den ville.
Vi löste det med att ha en mobil som den som behövde den hade den.
Alltså, en kontanttelefon med förprogramerade "viktiga" nummer så att den passade alla barnen.
Med andra ord ingen "leksak"

Tyvärr har vi inte fått det stöd av soc. Det är de som tillsammans med föräldrarna bestämt att det är så här det skall vara. Vi fick dessa order via soc. Vi var emot det, då tidigare mobil använts till vissa aktiviteter med sexuellt innehåll och vi ville skydda barnet.

Barnet hade mobil även tidigare men då var det med kontantkort och från början var det en överenskommelse om hur mycket föräldrarna skulle sätta in på kortet. Detta bröts direkt och sedan har soc aldrig brytt sig om att följa upp kontraktet och överenskommelserna med föräldrarna. Detta blev några månader senare till denna dyra mobil med full möjlighet till användning. Och även denna mobil används till "tråkiga saker" :cry: (soc. är upplysta om detta :littlesad )

Ingen mobil på rummen på natten har vi som regel.

Hej, jag tycker du ska låta hon/han ha sin telefon och sina pengar den får av sina föräldrar. Blir det avundsjuka barn emellan får du förklara att alla kan inte ha exakt samma, ibland har den ena mer än den andre så är det alltid. Ex hade jag en egen ponny när jag växte upp, men mina bröder hade det inte. Sen fick bröderna ut och resa i tonåren det fick inte jag. Man kan inte alla ha allt samtidigt. Föräldrarna har väl dåligt samvete och vill kompensera lite, jätteskönt för barnet att veta och kunna visa att föräldrarna finns i dens liv. Och tror inte man hindrar dåligt beteende genom att förbjuda, bara att låna någon annans telefon då. Min son ska få mobil när han fyller 6 år...Bara mina åsikter, heja på!

Ska standarden för lånebarnen vara densamma som för biobarnen så ska det givetvis också vara tvärtom!
Mobiler idag bland barnen/tonåringar används ofta till dåligheter så man måste ha lite koll och det här med abbonemang eller inte tycker jag är en självklar fråga,aldrig ett abbonemang förräns man kan betala fakturan själv om det inte ligger särskilda omständigheter bakom givetvis.

Soc ska ju heller inte komma överens med er om något som de sen inte har kraft att följa upp!

Stå på er och lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp