Utredning enl del av kälvesten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla !

Jag har en fundering till er som blivit utredda kring kälvesten.
Har ni fått lämna kopior på bl.a körkort & hyreskontrakt för att detta krävs i utredningen?

Kanske någon handläggare annars som vet om detta ska ingå i utredningen ?

Hoppas på svar ! :)

/ Sis

körkorten-kanske...minns inte riktigt. Det var så länge sedan :roll:
Hyreskontrakt - nej....inte för att vi har något men det förstår jag inte syftet med.

Legitimerat oss har vi fått göra vid vårt första möte för att de ska se att vi är vi så att säga.........
Likaså har vi fått uppskatta våra månadskostnader då vi bor i hus.
Men aldrig lämnat kopior på nåt!

vi har fått lämna kopior på våra körkort men inte mer än uppskattning på boendekostnader, nu bor vi visserligen i hus så det kanske är lite annorlunda

Fick legitimera mig första träffen. De frågade om jag bor i hyresrätt eller bostadsrätt, och om jag stod på kontraktet. De ville också ha en uppskattning på mina omkostnader.
Men begärde aldrig att få se hyreskontraktet.

Tack alla för era svar. :)

Om jag ska tolka det rätt så är inget måste att man ska lämna kopior på varken hyreskontrakt eller körkort i en utredning.

Aldrig vart med om det tidigare och är godkänd som jour/famhem sedan tidigare och haft flertalet placeringar.

Förstår inte varför kopior på detta ska behövas, borde räcka med ett ja eller nej samt att visa kortet om dom vill ha bevis på att man har det.

Man blir lite fundersam. :)

/Sis

Bästa sättet att få veta är att fråga ....på rätt ställe :wink:
Så fråga de som efterfrågar detta av er. Även om dte inte är en del av kälvesten så kan det ju vara ett sätt som just denna org/kommun arbetar på.

det kan ju aldrig vara en nackdel för barnen som ska placeras, om vi lämnar kopior på körkort ekontrakt etc. Det kan ju vara en socialarbetare som har erfarenhet av familjehem som vräkts från ett 2handskontrakt. Vi som bor i Stockholm vet att bostadsmarknaden är tuff.

Jag har själv påpekat till organisationer vi jobbar åt, att de borde ha körkort som krav. Så det kan ju vara så numera att man vill hitta familjer med körkort.

men jag kan förstå att du blir förundrad. Tycker att kommunikation från soc vore det bästa. Att de förklarar VARFÖR man vill ha detten eller datten.

Självklart ska allt vara för barnen och att familjehemmen är rejält utredda osv .. :)

Anledningen till att jag reagerade på kopior är för jag aldrig vart med om detta tidigare och då är vi som sagt utredda och godkända av både kommuner och org.
Denna org som det nu handlar om i detta fall är väldigt nystartad och har ej många famhem , referenser osv.. Därav att man blir lite fundersam. :)

Men ska fråga varför kopior på körkort ska behövas i en utredning & likaså hyreskontrakt.
Svaret på frågan om körkort har dom redan och våra boendekostnader visste dom om innan dom bad oss komma med en kopia.

Återigen, tack för era svar. :D

Vi fick en gång lämna utdrag er ett register som heter MISSTÄNKTLIGHETSREGISTER. Där finns man med om man blivit anklagad men friad för olika saker. I Sverige är man ju att anse som oskyldig om man inte blivit dömd. Men jag kan förstå att man inte vill ha familjer som gång på gång blivit anklagade för grova brott.

Man skulle velat se vad som stod???för tänk vad många utredningar som läggs ner i brist på bevis, och det får vi ju aldrig reda på.

Kan tillägga att vi blev godkända

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp