Utredning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kontakt med så många kommuner och aldrig duger vi?

Tar alla utredare utdrag ur samtliga register: Social- polis- försäkringskassa och kronofogde/betalnignsanmärkningar?
Är förekomst i någon av dessa det samma som att man är utesluten som familjehem?
Ska inte andra kvalifikationer beaktas och sammanlagd bedömining göras?

Det overkliga är att de alla vi träffat, hänger upp sig på olika saker.

För ett par veckor sedan får vi telefonsamtal som är en desperat socialsekreterare: Hon säger sig ha letat med ljus och lyckta efter någon som vill ta en mamma/barnplacering. Efter tio minuters överläggande med maken säger vi ja. De behöver en plats inom två veckor.
Vi tror att de ska komma på besök, men i stället börjar något som är mycket olustigt: vi ifrågasätts på allt och man vill inte ringa de namn vi lämnar som referenter eller träffa oss. De vill bara ha kontakt "någon som är socialsekreterare". Då vi inte har någon aktuell kontkat med sådan, lämnar man oss utan besked och ringer ej tillbaka när vi lämnar meddelande. Inte ens ett nej tack. Bara tystnad. Det var ju så akut och man hade letat så länge...?!

En annan kontakt säger, att vi inte kan var familjehem för att vi har betalningsanmärkningar från att ha drivit rörelse. Att skulderna är reglerade är irrelevant. "Man ska vara ett föredöme för barnen", var den onödiga och kräkande "förklaringen". Då borde de flesta i riksdagen vara diskvalificerade, eller hur?

Vi har anmält oss till så många och varit förtroliga och delat med oss av det mest personliga och vill öppna vårt hem för barn som behöver hjälp. Det är inte det minsta beundransvärt, utan istället utsätts man för osaklig granskning, som man inte ens för chans att bemöta.

Tror att allt från avundsjuka till ren dumhet har mött oss.

Var finns de som söker hem för barn som behöver hjälp och som vill ta till vara öppna och villiga människor? Det finns helt klart så många barn som behöver hem och någon gång borde vi väl träffa på en "utredare" som ser till det väsentliga.

Någon mer som åkt runt i karusell utan att nå någonstans?

Berätta gärna. Det är kanske fler som vill höra
 
Tar alla utredare utdrag ur samtliga register: Social- polis- försäkringskassa och kronofogde/betalnignsanmärkningar?
Är förekomst i någon av dessa det samma som att man är utesluten som familjehem?
Ska inte andra kvalifikationer beaktas och sammanlagd bedömining göras?

Detta låter i mina öron mycket konstigt. Har aldrig varit med om att de kollat annat än polis- och socialregister och detta måste man ju ge sitt medgivande till.

Jag har läst och förfärats över andra saker du skrivit hur ni behandlats och jag tycker att ni är otroligt starka som inte ger upp, ni SKA bli familjehem.

Har inte så mycket att tillägga mer än att ge er peppning och KÄMPA PÅ!!!

Hälsningar Sara
 
nej, de brukar även kolla försäkringskassans och kronofogdens register och det tycker jag är bra.

nja, eftersom behovet är så stort så är jag tveksam till att ni bara "slängs bort" utan anledning. Och av alla?

jag tror det måste ligga mer bakom som-
a- du undanhåller
b- inte framgår till er
 
Vi blev också kollade från alla hörn och kanter. Det blir man även om man jobbar med barn och det är bra tycker jag. Vi blev också utredda och utfrågade om alla möjligt personliga saker. Vi blev godkända direkt och har blivit uredda av flera kommuner och organisationer.
Jade ring och fråga varför du/ ni inte blir godkända! Det kanske är något ni kan ändra på eller tänka på till nästa gång. Sedan ska man inte ge upp, vi har blivit tillfrågade flera gånger och det har runnit ut i sanden av olika orsaker...
Kramar Fia
 
Förkastas av alla och skäl därtill

Visst ska man utredas när man ska arbeta med barn.
Därför svarar vi villigt på det mest personliga frågor. Att inte få bemöta uppgifter från andra håll är problemet.

Ringde upp Socialstyrlesen och frågade hur en familjehemsutredning ska gå till.
Det finns idag inga regler. Bedömning i vart enskilt fall och för vart barn ska göras. Man håller dock på Socialstyrlesen med att arbeta fram rekommendationer till kommunerna för dessa ärenden. Man sa dock att:
"Alla uppgifter som tas in i en utredning ska ÅTERFÖRAS till den som utreds, för att man just ska få möjligthet att bemöta."

Får se nu: Vad har man uppgett för skäl till att inte ha oss som familjehem?

Att ett barn flyttades från oss utan laga beslut.
JO kom fram till att det var tjänstefel av båda socialtjänst och medverkande polis. Det stod i Aftonbladet.
Några kommuner backar direkt när de hör det. De menar "ingen rök utan eld". Detta trots att vi inte anklagas för någonting i JO:s stora utredning. Det finns inte ett ont ord om oss. Däremot är den "dömda" kommunen duktig på att lämna dåliga omdömen om oss och socialtjänstemän tycks ofta vara lojala mot varandra. Vi har övervägt enskilt förtalsmål, men inte hittat någon jurist som vill driva det. (Arbetar själv inte med sådant)

Flera kommuner bryr sig dock inte alls om detta, men då faller vi på annat. Varje gång vi får del av skälen, är det något nytt, som vi inte kunnat förutse. Oftare får vi inte veta varför.

Man har som sagt menat att just registerförekomst i sig är ett hinder.

Så säger min man att det ligger oss i fatet att vi båda är akakdemiker och (jag har läst jurik) och att våra vuxna barn är på god väg på den banan. Att vi bor i en mindre herrgård. Att mitt företag är känt och går så bra. Att vi på så vis avskräcker socialtjänstkvinnorna och att de helle vill ha någon som är mer "som alla andra".

Att vi båda är "födda in" i det som förr kallades frikyrkan. Nu är ju alla kyrkor det. Vi är inte längre aktiva och har inte varit på länge, men bär med oss de, vi tycker är, positiva delarna av bl a empati för andra människor .

Att vi utrycker saker som "att vi älskar barn och att det ger mer än det kostar", tycks vara vara fel. Det verkar som om de söker familjer som inte kommer att fästa sig vid barnet.

I vårt hem står ett "pojkrum" och ett "flickrum" klara. Vi blev en gång för några månader sedan tillfrågade, det vara bråttom och vi kom så långt innan det beslutades att barnen skulle vara kvar i jourhemmet, för att få gå kvar i samma skola m m.
När vi visar upp dessa rum reagerar man med undran, inte imponerade. Mindre herrgård, sa jag...

Så är vi egentligen väldigt enkla människor som lever jordnära. En vuxen son bor hemma och kommer alltid att göra det p g a sitt handikappp och tillsynsbehov. Med rätt hjälp har han egentligen inget handikapp och vi har tid och ork för fler. Framför allt erfarenhet. Inget värt, verkar det tyckas.

Om det blir någon nästa gång, ska jag inte städa, bjuda på mat med kreativ dukning eller sminka och klä mig väl.





[/i]
 
Förlorad barndom?

Hej! Tror att du/din familj drabbats av "förlorad barndom"-syndromet, dvs socialförvaltningarna är livrädda för att hamna i Kalla fakta mm så de hellre fäller än friar. (Tyvärr, enligt min mening, för det är mycket jag läst jag är mycket frågande till. Hur ska en sk förlorad barndom kunna kompenseras med pengar - borde det inte vara psykologhjälp i stället? Och hur kan man ens jämföra 1950-talet med 2000-talet när så mycket annat är helt förändrat?)

Absolut ingen tröst för er men kanske en förklaring? Har en familj i bekantskapskretsen som drabbats som ni. Även de är totalt rättslösa då de inte får en chans att bemöta falska rykten och omdömen som inte stämmer. Se till att få en bra kontakt att ösa ur er på för annars riskerar ni att ert äktenskap faljerar. Tyvärr stiger skilsmässosiffrorna för familjehem drastiskt enligt min totalt oprofessionella statistik.

Mitt råd är att fortsätta försöka för då kan ni med gott samvete säga att "felet" inte är ert! Även om det inte resulterar i något barn så kan ni med hedern i behåll lägga krafterna på något annat. Just idag tycker jag att familjehemsuppdrag är överskattade... undrar vad vi har för syndrom som fortsätter - och ni som vill?

Mama :evil:
 
Tack för ännu ett inlägg i debatten

Om vi fortsätter att stå till förfogande som familjehem vet jag inte.
Vi finns med på hemsidan under Familjehem finnnes.

Att vi ska kämpa för att få hem vår son är klart. Kan inte berätta, men vi har en del som vi undersöker just nu.

Maken och jag firar 29 -årig bröllopsdag nästa månad. Vårt äktenskap överlever.

De som tagit mest stryk är våra tre äldre barn.
De har haft olika svårt att bearbeta det som skett. Ett av dem har bara lagt locket på och klarar inte alls av att prata om eller tänka på det som skett
 
Re: Tack för ännu ett inlägg i debatten

Jade sa:
Om vi fortsätter att stå till förfogande som familjehem vet jag inte.
Vi finns med på hemsidan under Familjehem finnnes.

Att vi ska kämpa för att få hem vår son är klart. Kan inte berätta, men vi har en del som vi undersöker just nu.

Maken och jag firar 29 -årig bröllopsdag nästa månad. Vårt äktenskap överlever.

De som tagit mest stryk är våra tre äldre barn.
De har haft olika svårt att bearbeta det som skett. Ett av dem har bara lagt locket på och klarar inte alls av att prata om eller tänka på det som skett

kämpa med att få hem er son? vad har jag missat?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp