vår första placering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej alla fosterföräldrar !
skulle vilja ha lite hjälp, vi är äntligen utredda efter alla konstens regler och även gått utbildning och nu är det alltså dags för första mötet med en kommun nästa vecka.

vad ska vi tänka på, vilka ersättningar osv.........har hört att det är så lätt att bli blåst som nybörjare.

barnet det handlar om är ett litet lvu barn på 17 månader med täta föräldrakontakter och det handlar troligen om en uppväxtplacering. det verkar vara en liten kommun som är ovana med placeringar........så man måste kanske vara mer observant där, tyvärr.

vad jag förstått så ska de ersätta mej för förlorad inkomst en tid.....hur länge brukar de vilja att man ska vara hemma med ett sådant litet barn?

vad är ett skäligt arvode.?.......inga kända problem hittils men barn i den åldern kräver ju lite iaf........oftare sjuk, ev nattvak osv.

jag funderar på omkostnaden oxå.........jag skulle vilja ha den höga omkostnaden för att det skulle underlätta för både oss och soc. om vi slapp att springa där så fort det behövdes nåt extra....resor, cyklar osv. våra egna barn har ganska hög standard, egen häst/ponny, fyrhjulingar osv................vi bor på en gård.........och är iväg på skidsemester och även sommarsemester i sverige varje år
är jag fel ute eller kan jag motivera det så?

våra barn är tonåringar så jag har ju inget kvar efter dem så jag behöver ju utrustas för att kunna ta emot en liten........bilbarnstol, kärra, säng,leksaker , kläder inför vår och somar............listan kan bli hur lång som helst :wink:
jag har en bekant till mig som säger att jag ska ha 8300:- i startbidrag för att det ska stå skrivet någonstans men jag kan inte hitta det någonstans.........vad säger ni?
hon har antagligen jättebra kommun att jobba emot: hon fick 8300:- i startbidrag + två barnbidrag till kläder och skor, högsta omkostnaden + barnbidraget...............låter väldigt bra men det kanske är brukligt.......vad säger ni?

tacksam för svar.
 
Hej Sally!Lita inte på att soc säjer att det formodligen är en uppväxtpacering!!!Vårt första uppdrag var en uppväxtplac som blev en hemgång efter 6 mån.B. var då 9 månader. Vi har två tonårskillar som, liksom vi, mådde VÄLDIGT dåligt då.Vi vet inte hur det går nu pga sekretessen...
Är trots detta på gång med en placering igen.En 2 åring.Vis av erfarenhet är det bara att njuta av det man har just nu.Det finns inga garantier för nånting.
Har ingen koll på ersättn biten sitter lite i samma sits som ni.
Lycka till, Emilia
 
Hej

Vi står också snart inför vår första placering och visst undrar man vad som gäller, alla kommer med olika bud.
Det är ju klart att det är ju skillnad beroende på vad barnet har med sig när de kommer.
Alla säger att man måste ställa kraven från början, men det är inte så lätt att veta vilka krav man skall säga. Man kan nog stå sig ganska slätt i diskussionen med familjehemssekreterarna. Men det hela handlar ju om barnet rätt att få, att det barnet som kommer till en familj där det redan finns barn skall ha samma saker och möjligheter som de biologiska barnen.
Jag hoppas att någon som har mer erfarenhet av placeringar kan ge oss som inte vet så mycket, svar på de som frågor som vi har och vilka olika vägar som man kan/bör gå.
 
sally1972 sa:
hej alla fosterföräldrar !

vad ska vi tänka på, vilka ersättningar osv.........har hört att det är så lätt att bli blåst som nybörjare.

Ja denna fråga är knivig. Efter två uppdrag har vi nu lärt oss att det är det högsta som gäller. Passar det inte så kan det vara! Man blir lite mera tuff, att nu ska det ske på våra villkor, men då har man lite erfarenhet med sig i bagaget så att säga. Mitt råd är att läsa igenom kommunförbundets rekommendationer noga, cirkulär 08:4, titta även i konsumentverkets "koll på pengarna" för att få ett hum om vad saker och ting kostar.
Med vår andra placering så sa vi en summa och den fick vi igenom, vi tyckte den var hög då hmmm... Idag försöker vi att få en höjning då baret har enorma behov, det finns utredning osv men icke sa nicke. Här skulle vi självklart sagt högsta från början men men man lär sig som sagt. Det är så olika från kommun till kommun så det går inte att säga att man tex aldrig skulle kunna få en höjning, för vissa får det.


barnet det handlar om är ett litet lvu barn på 17 månader med täta föräldrakontakter och det handlar troligen om en uppväxtplacering. det verkar vara en liten kommun som är ovana med placeringar........så man måste kanske vara mer observant där, tyvärr.

Täta föräldrakontakter är jättejobbigt och stressande för barnet. Det är jätteviktigt att barnet knyter an till familjehemmet i första hand. Vi hade ett helvete med detta och ingen fattade att det var viktigt med anknytning, de gör fortfarande inte det. Men det får barnet tåla helt enkelt?! enligt soc

vad jag förstått så ska de ersätta mej för förlorad inkomst en tid.....hur länge brukar de vilja att man ska vara hemma med ett sådant litet barn?

Förlorad arbetsinkomst 100% plus semesterersättning ska du ha. Jag var så korkad att jag sa att jag kunde ta 80%. Jag var hemma med båda mina barn i ett år exakt. Sen skulle de in på dagis. Att barn nummer 2 skulle hamna i en inskolning som var nära inpå jullov var ingen anleding att förlänga föräldraledigheten och att barnet hade sociala svårigheter. Alla barn får ju skolas in igen efter längre ledighet, hette det. Nu hade jag möjligheten att vara hemma två månader till så det löste sig för oss men betalt fick jag inte.

vad är ett skäligt arvode.?.......inga kända problem hittils men barn i den åldern kräver ju lite iaf........oftare sjuk, ev nattvak osv.

jag funderar på omkostnaden oxå.........jag skulle vilja ha den höga omkostnaden för att det skulle underlätta för både oss och soc. om vi slapp att springa där så fort det behövdes nåt extra....resor, cyklar osv. våra egna barn har ganska hög standard, egen häst/ponny, fyrhjulingar osv................vi bor på en gård.........och är iväg på skidsemester och även sommarsemester i sverige varje år
är jag fel ute eller kan jag motivera det så?

Se mitt svar ovan

våra barn är tonåringar så jag har ju inget kvar efter dem så jag behöver ju utrustas för att kunna ta emot en liten........bilbarnstol, kärra, säng,leksaker , kläder inför vår och somar............listan kan bli hur lång som helst :wink:
jag har en bekant till mig som säger att jag ska ha 8300:- i startbidrag för att det ska stå skrivet någonstans men jag kan inte hitta det någonstans.........vad säger ni?
hon har antagligen jättebra kommun att jobba emot: hon fick 8300:- i startbidrag + två barnbidrag till kläder och skor, högsta omkostnaden + barnbidraget...............låter väldigt bra men det kanske är brukligt.......vad säger ni?

Hur mycket man får i startbidrag är också väldigt olika. Med första fick vi köpa det vi behövde, med andra fick vi handla efter att vi skrivit ner allt vi tyckte vi behövde och de godkänt den. Det skulle vara så billigt som möjligt och gärna begangnat. Jag skulle tro att lättast är att skriva ner allt man kan tänkas att behöva inhandla även sängkläder, mattor, gardiner osv ska ingå. Lycka till med barnet! Hälsningar Sara

tacksam för svar.
 
tack sara! för dit utförliga svar. det är jättesvårt som nybörjare.........man känner sig som att man ska försöka att bli rik.........medan jag försöker att värdera min/vår tid och vill ha lite för det. det lägsta på ett så litet barn även om det inte är några kända problem, känns lite för lite med tanke på vad man lägger ner.......man kan ju inte lämna en sådant barn i fem minuter + att det ska vara täta kontakter med föräldrar både per telefon och i hemmet.
neeej så jag ska var tuff när kommunen ringer. vi ska uppgraderas i arvodelistan annars får det vara.
mvh sally
 
sally1972 sa:
tack sara! för dit utförliga svar. det är jättesvårt som nybörjare.........man känner sig som att man ska försöka att bli rik.........medan jag försöker att värdera min/vår tid och vill ha lite för det. det lägsta på ett så litet barn även om det inte är några kända problem, känns lite för lite med tanke på vad man lägger ner.......man kan ju inte lämna en sådant barn i fem minuter + att det ska vara täta kontakter med föräldrar både per telefon och i hemmet.
neeej så jag ska var tuff när kommunen ringer. vi ska uppgraderas i arvodelistan annars får det vara.
mvh sally
Du har alldeles rätt! Man ska ha betalt, rik blir man inte på att vara familjehem men jag har fått höra att det inte ska kosta något att vara det hmmm..... och då menar jag inte bara pengarna.

Stå på er! Det är innan en placering startar som man har ett förhandlingsläge sen kan det vara stenkört har jag erfarit engång för mycket :x

Lycka till!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp