Vårdnadsöverflytt och vårdbidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sara

Guest
Undrar, när man gör en överflytt så ska man söka vårdbidrag (om det är motiverat, vilket det kommer att vara i detta fall) så dras samma summa av från omkostnaden, men vad händer om vårdbidraget är större än omkostnaden? Börjar de att ta av arvodet då eller hur fungerar det :?
 
när ni har vårdnaden om barnet så får ni inte längre ett arvode+ en omkostnadsersättning utan (förhoppningsvis) en ersättning som motsvarar samma totalsumma. All annan ersättning tex barnbidrag mm dras bort från den summan. Men var noga med att ha detta på papper!
 
Vid en överflytt får man samma ersättning som innan. Har redan gjort en överflytt och på mina lönebesked står det arvodesdel och omkostnadsdel. Barnbidraget och underhållsbidraget är avdraget på lönebeskedet och resten kommer från FK.

Men vad händer om vårdbidraget är högre än omkostnaden? Vad säger soc då? Självklart ska vi ha samma ersättning som innan överflytten.
 
sara sa:
Vid en överflytt får man samma ersättning som innan. Har redan gjort en överflytt och på mina lönebesked står det arvodesdel och omkostnadsdel. Barnbidraget och underhållsbidraget är avdraget på lönebeskedet och resten kommer från FK.

Men vad händer om vårdbidraget är högre än omkostnaden? Vad säger soc då? Självklart ska vi ha samma ersättning som innan överflytten.

ja det tycker jag också är självklrt men det är det ju tyvärr inte alltid.

om de följer kf`s rek så skall ni få samma summa som tidigare (inte nödvändigtvis som en omk+arv) och minus allt annat. alltså att det dras ifrån arv om ni fortfarande får det utbetalt så.
 
Så om jag förstår dig rätt så tar de först från omkostnaden och sedan från arvodet om det inte skulle räcka till eller hur funkar det i såfall?

Sen tänkte jag på avdraget man gör på omkostnaden, det gör man inget för vårdbidraget eller? Hur blir det då med skatten?

Rörigt men bäst att fråga innan, soc lär ju inte veta hur det ska vara.

tack för dina svar!
 
sara sa:
Så om jag förstår dig rätt så tar de först från omkostnaden och sedan från arvodet om det inte skulle räcka till eller hur funkar det i såfall?

Sen tänkte jag på avdraget man gör på omkostnaden, det gör man inget för vårdbidraget eller? Hur blir det då med skatten?

Rörigt men bäst att fråga innan, soc lär ju inte veta hur det ska vara.

tack för dina svar!

jag ser att du skriver att ni fortfarande får betalt i ett arvode och en omkostnad för det redan överflyttade barnet men det brukar inte vara uppdelat så vad jag förstått utan att man får fortsatt skälig ersättning oftast förhoppningsvis motsvarande den tidigare totalsumman. så det gäller att själv se till att bruttosumman blir den samma.

gäller det samma kommun som tidigare?
 
Det är en annan kommun och detta barn kommer vi troligen att få vårdbidrag för. Vi kommer inte att göra en överflytt om vi inte får samma summa som innan.

Hur fungerar det rent skattemässigt, har du nått hum om det? Som det ser ut idag så blir ju kvarskatten jättestor innan man dragit bort omkostnadsersättningen, sen är den "bara" stor :smirk: .
 
sara sa:
Det är en annan kommun och detta barn kommer vi troligen att få vårdbidrag för. Vi kommer inte att göra en överflytt om vi inte får samma summa som innan.

Hur fungerar det rent skattemässigt, har du nått hum om det? Som det ser ut idag så blir ju kvarskatten jättestor innan man dragit bort omkostnadsersättningen, sen är den "bara" stor :smirk: .

jag känner inte till någon annan variant än att kommunen betalar ut ett bidrag som de drar skatt och betalar sociala avgifter på hela summan. Gäller bara att se till att de drar rätt skatt. självklart ska ni ha minst samma ersättning som tidigare men jag har hört många som blivit "blåsta".
 
I Sverige råder total frihet att träffa avtal

Vid en vårdnadsöverflyttning så stängs per formalia familjehemsplaceringen som ärende hos placerande nämnden.

Blir ni av tingrätt utsedd till vårdnadshavare så gäller det att ha tungan i rätt mun.

En konsekvens om ni inte har ett ordentligt avtal är att ni kan hamna i process om vårdnad med biologiska föräldrar. Om ni då inte skrivit in att risken (ekonomiskt) skall bäras av placerande kommun så kan det bli er hemförsäkring via rättshjälp, självrisk, eller ni själva som får ta de kostnaderna fullt ut.
Hur ser försäkringsskyddet för barnet ut. Det kan behöva tecknas nytt - vem står för kostnaden?
Vem står för skador som barnet eller besökande umgänge ställer till med?
Hur skall ej förutsedda kostnadsökningar behandlas?

Hur förändras beskattningen i dessa olika fall?

Begär av placerande kommun att få bistånd (gratis) av en jurist när ni skall teckna avtalet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp