Vad är en rimlig vecko/månadspeng till placerad tonårsflicka?

Jag undrar om någon har en bra idé kring vad som är rimligt att en tonårsflicka ska få i vecko/månadspeng? Är 400 kr/vecka rimligt om man tänker att de betalar sina kläder och fritid själva? Om de dessutom får sitt studiebidrag direkt av csn, kan familjehemmet spara den pengen till tex körkort, flytta hemifrån peng eller annat vettigt? Blir ju lite mycket för t ex en 16-17-åring att få både 400 per vecka och studiebidraget.. Vad är minimum? Känner mig lite snurrig i denna fråga och vill gärna höra om någon annan har en bra modell?
 
Hej,

mina egna bio barn får bara studiebidraget som månadspeng, och då skall de köpa lördagsgodis, kläder och tex gå på bio. Sedan har jag såklart ibland hjälpt till med något dyrare klädesplagg, eller handlat nåt för att det är roligt till dem, och köpt fredagsmys hem... därutöver har jag alltid betalt sportaktiviteter de vill göra, så det har det aldrig varit meningen att deras pengar skall räcka till. De jag känner gör likadant, barnet får barnbidraget - om det är ett äldre barn, som går i tex 8:an eller 9:an och sen får de då studiebidraget när de är äldre och går på gymnasiet. Självklart har jag också betalt åkkort om inte skolan gör det. Jag tänker att om jag får ett placerat barn så kommer jag göra likadant, det skall ju vara lika :) Mitt svar är alltså att det räcker alldeles utmärkt att tonåringen får sitt studiebidrag om det bara skall gå till kläder och godis och nöjen.
M
 
Alla mina har från 15 år fått barn/studiebidrag då ska dom fixa sin ekonomi själva så att säga med allt vad det innebär detta för tränings skull. Tjejjer insåg jag behöver ju ett klädes plagg mer än killar BH så det har jag hjälpt till med uppe på det. Sen ser det ju olika ut min ena plac får mkt av sin bio släkt vid jul och födelsedag och ibland bara för att både pengar och kläder,min egen dotter har inte så många hon får av så där har jag hjälpt till att bidra lite för ny vinter jacka tex...slalom kläder har jag stått för men då har vi köpt beg på tradera på så vis får dom de där lite dyrare märkena dom vill ha för en billig peng.
Tjejjerna har lärt sig att handla smink,kläder på nätet dom har insett att det många gånger blivit billigare.
Åker dom till stan vilket händer max en gång i månaden kan jag bidra med en mat peng men det är väl för att det blir lång resväg och en måltid behövs .
 
Samma här ungefär. Studiebidraget får räcka och då betalar vi basplagg och sport/hobby samt åkkort. Vill dom ha märkeströja så får dom själva bekosta det, vi köper tex vinterjacka för 2000, vill dom ha en för 4000 så får de betala mellanskillnaden. Vi betalar hygienartiklar som schampo, duschkräm osv, de får själva betala parfymr, smink, mm
Men sen beror detpå vilken levnadsstandard familjen har. Köpr jag själv skor för 5000 kr så bör mina barn rimligtvis inte gå i skor för 200 kr. Sen kan våra barn alltid ta extrauppdrag hemma för att tjäna pengar och det är så populärt att våra syskonbarn kommer och gör allt från tvätta bil, rensa rabatter, tvätta bilen eller putsa fönster.
 
Tillbaka
Topp