Vad är "normal" tid

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla är ny här..

Är nu mitt inne i processen att bli ett famijehem. Det finns en tänkt placering och jag gjorde en grunläggande utredning under förra våren. I sep blev jag tillfrågad om den till tänkta placeringen nu äntligen nästa vecka ska det upp i nämnd (SOL).. om nu allt går som det ska ev så får jag inget besked för ens 23 mars då en av handläggarna inte gjort det hon ska....
Men brukar det ta så lång tid?? Håller på att bli galen av all väntan... För att inte tala om min stackars arbetsgivare som är så snäll och tålmodig... Troligtvis om allt går som det ska :razz: så kommer det ett förskolebarn till mig i början på april..
Det jag blir galen på är tiden och inte få några klara besked... Kan inte ens söka tjänstledigt för jag vet inte om nämnden går på soc önskemål om 6 mån eller går på någon egen linje x 3 månader.

Är det här normalt brukar det ta nästan 6 månader?? Det här är min första placering.. bara undrar så jag vet till nästa gång..?

Hej Mao

Vi står också i den situationen att få en placering snart........? Frågan är som sagt när det ska ske. Vi anmälde vårt intresse för att bli familjehem till tre olika kommuner och en var jättesnabb att nappa. Vi har blivit utredda fort, ca 1 mån, för att det finns så många barn som behöver placeras..Nu hör vi inget. Jag kan inte lämna något besked till min arbetsgivare, och vet inte hur vi ska planera den närmaste tiden. Jag känner väl att det kan vara naturligt att det tar tid, men man vill i alla fall ha ett hum om hur länge det dröjer, eftersom det var så bråttom.....

Eftersom det är nytt även för oss så vet man inte riktigt hur man ska tolka "tiden"

Det här blev väl inte någon hjäp för dig men jag fick skriva av mig..

mammamarie

Det kan ta tid!!!! Med senaste placeringen svarade vi på annons, då vi ej varit i kontakt med den kommunen och inte utredda enligt deras sätt fick vi utredas på nytt (hade haft andra plac tidigare). Vi så annonsen i september, blev utredda i oktober och nov, blev godkända i secember, klara besked ang barnet i januari och seddan tog det några månader innan vi fick reda på inskolningsdatum- barnet var i jourhem- sedan följde en lång inskolningsperiod på grund av olika omständigheter. Allt som allt tog det ca 9 månader och visst var den där väntan så jobbig- det kan nog de flesta av oss som fått barn placerade hos oss intyga.... För min del var det så att jag redan var hemma med egen Liten, men på väg att börja jobba, och arb.givaren hade tålamod att låta mig vara hemma till dess att vi visste, så jag slapp börja jobba in mig på arbetet för att avsluta det hastigt när banet skulle komma. På mitt arbete fanns det redan en vikarie tack vare min föräldraledighet. Önskar er lycka till och håll ut!!!! :wink:

Tack för era svar.

Har nu blivit bättre. Känner mig lite frustrerad av vilket tid det tar och att man inte får några konkreta svar. Men det är väl bara lära sig att soc tid är seg tid som jag läste i något annat meddelande. :razz:

Hej Alla

Man lär sig under resans gång....hur mycket man ska stå till förfogande och vara beredd. Som att jobba jour utan lön. Vi har de senaste åren praktiserat den enkla överenskommelsen att soc antingen bokar in en plats hos oss eller ej. Samma arvode under inskolning och fördröjning Som att checka in på hotel..det är samma kostnad oavsett hur mycke du är på rummet. Hoppas ni fårstår vårt upplägg även om det var fyrkantigt.

Detta funkar väldigt bra och soc får så brottom.

lycka till. :bow

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp