Vad innebär BBiC?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
BBiC = Barnets Behov i Centrum.
Alla som arbetar med barnet ska ha det i centrum (givet för de flesta...)
Det arbetas utifrån en triangel där vård/BVC, BUP, bio, famhem, soc, skola/dagis och alla andra instanser har sin sida/plats. Det har vuxit fram pga många famhemsbarn tappas bort inom vissa delar. Tex tandvård och BVC. För mig är det otänkbart att man "tappar" bort saker kring barnet som är givet naturligt. Förhoppningsvis går man, till exempel, med sina biobarn till tandläkaren och varför då inte med ett famhemsbarn? Blir barnet inte kallat får man själv söka tandvård...

Om du googlar på BBiC får du upp många träffar. Dels om originalets utveckling men även de 7 (tror jag det var) kommuner/stadsdelar som ingick i försöket i Sverige för ngr år sedan. Det är genom Google jag har lärt mig vad det är iaf.
 
Att det ens ska behöva finnas något som heter så, när det är en sjävklarhet att det placerade barnet ska behandlas som ett biologiskt!
Helt ofattbart att det verkligen finns fam-hem som tex inte tar med sitt "bonusbarn" till tandläkaren om det inte kallas automatiskt. Nej usch, sånt där vill man ju inte höra talas om, men tyvärr så finns det såna idioter oxå.. :?

Tack för ordet!
Jajja
 
BBiC är inte något som bara gäller familjhemsplacerade barn, utan det gäller alla utredningar som har med barn att göra oavsett vilken typ av insats man till sist bestämmer sig för i just den familjen. Det är heller inte något som alla kommuner jobbar efter. Och det är t ex vanligare att en missbrukande biologisk förälder inte tar sitt barn till tandläkaren än att en familjhemsförälder inte gör det. Och det är bl a sådana saker BBiC ska kolla opp, när barnen bor kvar hos sina biologiska föräldrar, att de kan tillgodose barnens behov utan att behöva placera dem.
 
Aha...
Jo jag skulle väl ha läst på lite mer om ämnet innan jag "haglade på" med mina åsikter..*ler* Som vanligt reagerar man snabbare än behövligt..

Önskar alla en bra dag!
 
Tack för informationen -

detta är nog inte riktigt något som används aktivt kring vårt barn. Även om barnens rätt till föräldrarna naturligtvis hela tiden finns med. Annars har allt praktiskt fungerat bra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp