Vad krävs för ett LVU?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Halloj, alla kloka familje- och jourhem! :)

Det jag undrar är över hur mycket underlag det krävs för att soc ska kunna göra ett LVU?

"Räcker" det med en missbrukande mamma eller är det för tunt underlag? Någon som vet?

:?
 
Hej!
Vi har fått veta av soc. att det krävs att det ska vara fara för barnets väl och liv innan det håller med ett LVU. Vi har ett barn placerat hos oss som började som en SOl Placering och hemflytt efter 2 år. Barnet bodde hemma i 9 månader och kom tillbaka till oss. Då blev det en LVU placering eftersom det hade varit fara för barnets liv. Barnet är inte en uppväxt placering fastän h*n är omhändertagen 4 ggr.
Skulle man göra lika med ett djur så förlorar man det fortare.....
Lagen är bra rolig :?
 
Det var precis det som oroade mig, att man tydligen kan vara missbrukare och ändå få behålla sitt barn om man verkar trevlig på möte med soc.

Helt sjukt att våra lagar i detta land värnar om förälderns rätt till sitt barn istället för barnets rätt till en trygg uppväxt!
 
Frågan är väl om man med ett missbruk ändå kan vara en tillräckligt god förälder till barnet. Det är svårt att tro det, men missbruk kan ju se väldigt olika ut och även hur det sociala nätverket fungerar. Att se sin mamma redlös och okontaktbar kan väl knappast vara bra för något barn...

Har själv vuxit upp med en missbrukande pappa och en stark och kärleksfull mamma. På något sätt har jag nog separerat den missbrukande pappan med hans kompetenta andra sida (den arbetande). Som pappa var han just inget att ha men vårt hem var ändå omsorgs- och kärleksfullt. Utan mamma hade nog inte vårt liv fungerat särskilt bra, men förr var det ju allmänt så att det var mammorna som skötte det mesta kring barnen.

Ofta sätter väl sociala först och främst in olika hjälp till familjerna t.ex kontaktfamilj, "hemma hos-are" m.m. innan de omhändertar. Jag känner till familjer som har varit långt mer dysfunktionella än en del missbrukarfamiljer. Här har inte barnens behov alls tillgodosetts. Mat, kläder, hygien, skola, förstå barns behov, nej inget har fungerat. Ändå har det tagit oändlig tid innan ett LVU gjordes. Det sägs att ett frivilligt omhändertagande är bäst i förlängningen (för barnen, samarbete m.m.) men har inte föräldrarna någon som helst "sjukdomsinsikt" så kommer de naturligtvis aldrig gå med på ett frivilligt omhändertagande och då brukar det bli LVU till sist.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp