Vad ska ingå egentligen? Söka extra?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har vi varit Familjehem ett tag och börjar komma in i det hela med vad det egentligen kostar att ha ett placerat barn,man vill ju ge allra möjligaste bästa förutsättningarna självklart och då kostar det ju.

Det står ingenting i våra papper vad som egentligen ska ingå och vad man kan söka xtra av kommunen till,twx har vi äntligen fått h*n intresserad av en fritidsaktivitet nu som är 2 ggr i veckan och det var bågot soc pratade mycket om vet jag i början.
Visst kostar det men det står vi självklart för om det är så men frågan kvarstår ju om man kan söka extra för det utan att skämmas,tror ni det?

Likaså är h*n i stort behov av att lära sig slappna av så jag ska ta med mig h*n på en spa-behandling tänkte jag,men DET är ju dyrt om något men vi vill verkligen att h*n ska lära sig slappna av och det tyckte sic var SÅ bra ide men ingenting om pengar sa hon,kan man fråga det då utan att behöva skämmas tror ni?

Det är lite knepigt då man är "ny" i detta så vi vill ju inte börja med att göra bort oss så dom tror att vi är snåla på något vis eller enbart vill tjäna pengar för det handlar det absolut inte om,därför hör jag med er och vad ni tycker :roll:
 
Hejsan!

Kurser o hobbyn har jag alltid skickat kvitton på. Alltid fått kursavgifterna betalda. (ca 3000:-/termin). När vi räknade upp omkostnaden sist så la jag även till bensinpengar till o från hobbyna (blev 12 mil extra i veckan), och det muttrades det lite om men vi fick höjt.

Spa vet jag inte om jag skulle kunnat få......... räknas i såna fall till semester kanske och extra semesterpengar om man t.e.x ska utomlands eller på skidsemester brukar man bestämma innan om det ska ingå mot en högre omkostnad eller om man ska få skicka in kvitton.

Dator och cyckel har jag alltid krävt extra för och det har alltid godkänts. Meningen är ju att placerade barnet ska ha samma standard som övriga familjen och om alla har datorer och cycklar så ska självklart placeringen också ha det.
 
Hej det brukar nog vara olika mellan kommunerna vad jag förstår men vi har fått reda på att vi får ersättning för dyrare fritids aktiviteter som ex ridning hockey
även glasögon och annat som det enskilda barnet behöver.
Finns det inget skrivet i ert avtal?
 
Hej

Vår lilla skrutt rider och dansar när våra kostnader överstiger 1500 per år i medlavg och terimsavg står kommunen för resterande.
Det blir snabbt pengar för ridning är ju en ganska dyr hobby men det är aldrig några problem.
Vi köpte en ny cykel och fick 1500kr i extra ersättning.
Inför semestern kan vi söka extra max beloppet är 5000kr

Jag vet inte om vi är "lyckligt lottade" eller om det finns rekommendationer om detta.
:razz: Ha de bra
 
Vi har ungefär samma inskrivet i vårt avtal som "nikitalo". Skillnaden är att vi har 1000 kr som belopp men inte begränsat på ett år. Allt under 1000 kr står vi för själva, kostar något mer får vi hela beloppet av soc. Han har provat många olika saker men nu är det musikskolan som är kvar. Både terminsavgift och instrumenthyra hamnar under summan.
 
Vi har ungefär samma inskrivet i vårt avtal som "nikitalo". Skillnaden är att vi har 1000 kr som belopp men inte begränsat på ett år. Allt under 1000 kr står vi för själva, kostar något mer får vi hela beloppet av soc. Han har provat många olika saker men nu är det musikskolan som är kvar. Både terminsavgift och instrumenthyra hamnar under summan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp