Vi fick frågan! för några dagar sedan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om vi kan ta emot två barn. Vi hade tänkt oss ett barn under sju år & så får man frågan om vi kan ta två varav en över sju år.
Det "konstiga" är att det känns rätt ändå, denna gång.
Vi har inte träffat föräldrarna eller barnen än så det kanske inte klaffar och det jag är orolig för är att det bara skiljer ett år mellan vår äldsta och det äldsta av de tänkta och av samma "sort". Våra barn vill att vi tackar ja trots att de vet att det kan bli tufft. Kan någon ge råd?
 
Ja, tänk så det kan bli!

Vi var helt inställda på en liten flicka, och så kom det en 10-årig pojke. Ändå kan jag säga att matchningen blev perfekt!

Lycka till!

:idea:
 
Hos oss skiljer det ett år på vårt placerade barn och vårt biobarn, de är 12 o13 år nu och tjejen har bott här i snart två år. Det är förvisso en pojke och en flicka, det kan kanske göra en viss skillnad.
I vart fall så har det funkat jättebra även om det till en början var tufft och vi då tänkte många gånger att det var dumt att vi tog ett barn i så nära ålder. Men då vi hade fått beskedet att hon bara skulle bo här under högst ett halvår så vi tänkte att den korta tiden kan väl gå bra (det var vår första placering). Men vi brukar skoja om det att den dagen hon kom till oss fick vi tvillingar för det är nästan så de är,de har blivit som lång och lerhalm och trivs jättebra ihop! :D Men jag skulle inte göra om det i alla fall, det är svårt att möta bådas behov av närhet , egentid med oss vuxna etc. när de är så nära i ålder. Jag tror ändå att det kan vara skönt att få lov att va ensam i sin ålder. Det vårat biobarn nog tyckte var svårast var att hantera att tjejen växlade med behov som från ett väldigt litet barn till att vara en stor och "redig" tjej, det är inte alltid så lätt att förstå varför det är så när man är inte är så gammal! Men vi försökte förklara så mycket som möjligt för honom kring varför det var så för henne. Med de här två barnen löste det sig som sagt var till det bästa, men man får klart räkna med att sitt eget barn har det tufft under en tid. :( Vad som är rätt vet man nog bara själv...)

Hoppas ni kommer fram till rätt beslut för just er familj/ Lycka till
 
Hej igen!

Hoppas ni har haft en härlig jul & får ett gott nytt år!

Våra barn är 9 & 11 och ev "placerade" är 5 & 10.
Tio och 11 är samma sort, fem och 9 är också samma sort.
Vet ännu inte om det blir ett LVU och behöver inte bestämma oss riktigt ännu, har funderat fram och tillbaka och ett tag kände vi att vi kommer att säga nej men nu är vi tillbaka där vi började, att vi säger ja.
Hur vet man att det man känner blir rätt????
Berätta gärna mer om ni har både positiva eller negativa erfarenheter.
Vinterkramar/ Mammis
 
Hej och tack det samma!

Vi har två barn på 5 & 8 år, och har sedan i somras två placeringar, 7 & 10 år. Fyra barn så tätt med varannat kön har varit/är tufft! Med facit i hand vet jag inte om jag skulle göra om det igen. Ö h t att "ta två" på en gång är tufft och inget vi kommer att upprepa. En i taget däremot............. (8-åringen vill ha en bebis också "för vi har ju en plats kvar i bilen" )

Det är VÄLDIGT svårt att se till att alla får sina behov tillgodoseda. Bara en sådan sak som utvecklingsamtal och klassfester/julfester. Alla vill göra något på fritiden och vems har prioritering när det blir samtidigt? Våra egna har fått stå tillbaka mycket för de placerade.

Nu har vi haft tur med en mycket bra kommun som ställer upp på allt, både handledning, inkförluster och stöd. Maken har dessutom gått ner i arbetstid till 80% för annars hade det INTE gått ihop sig. Jag jobbar sedan tidigare 50% utanför hemmet.

Jag skulle råda er att vänta med att bestämma er tills ni träffat barnen och sett hur de fungerar alla fyra. Har barnen "egna behov" eller är det miljön? Får ni avlastning? Hur ska umgänget se ut? Sådant spelar också in. Vi har ingen avlastning alls mer än några timmar under umgänget. DET känns, att man inte får tid med de egna barnen i den utsträckning man önskar.

Men sedan kommer ju allt det positiva!!!! Barnen har SÅ kul ihop. De funkar otroligt bra ihop, oavsett vilken konstellation de leker i, två, tre eller alla fyra ihop. De stöttar och tar hand om varandra. Det finns alltid någon att leka med om man vill, men samtidigt, och oerhört viktigt, har alla möjlighet att dra sig undan till sina rum om de vill vara ifred.

Hur ni än väljer att göra, lycka till med ert beslut. Det är orehört berikande att få se barnen blomma ut och framför allt, VARA BARN!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp